10.11.2016

Hjemmesidene er flyttet KLIKK HER

02.10.2016

Kjelsås Fotball har fått forespørsel fra PSV Eindhoven som ønsker Mathias Kjølø (født 2001) på et treningsopphold i oktober.

02.10.2016

A-laget fortsetter den gode formen. Lørdag ble Mo IL nedsablet, gutta vinner enkelt 5-0.

27.09.2016

Idrettsskolen fortsetter med basket i Stadionhallen mandag den 10 oktober.

Allidretten fortsetter som vanlig i uke 41.

Sesongoppsummering

Sjela møtte en engasjert Eivind Kampen for å få hans tanker om utviklingen til A-laget, sesongen 2014 og veien videre.

2014-12-05
truls.d.nygaard

Fortsatt verserer myten om at Kjelsås er prototypen på Drillo-fotball. Hva kjennetegner Kjelsås under Eivind Kampen?

"Det er riktig at fotballfolket fremdeles forbinder Kjelsås med Stig Mathisens fotball. Det får vi stort sett høre hvor enn vi drar. Jeg synes ikke det er noe rart ved det. Det var en rendyrka og markant stil, som skapte fantastiske resultater for klubben. Det er naturlig at vi sammenlignes og måles opp mot det de fikk til. Jeg så dessverre altfor få Kjelsåskamper på den tiden til å mene mye om hvor store forskjellene er mellom lagene. Men Dag, Peter, Rune og Viggo sørger for at jeg veit hvor gode de var.

I dag ønsker vi å fremstå som et kompakt, hardtarbeidende og velorganisert lag. Vi ønsker å spille en hurtig pasningsbasert fotball. Spillere som både kan skape og gjenkjenne mulighetene som ligger i de forskjellige kampene. Det ligger ingen prestisje i antall trekk, eller possession-tall, men det er viktig at vi har ferdighetene til å kunne bestemme med ball. Spillerne blir gitt stor frihet til å tenke sjøl, leke og være kreative. Det er likevel utrolig viktig for meg at vi lager en kultur hvor spillernes hjerter varmes mer av skåringer, enn tuneller og såledragninger."

Etter en tung sesongstart i 2013 har pila pekt bratt oppover. Når skjønte du at spillestil og filosofi virkelig hadde fått feste i spillergruppa?

"Jeg tror den viktigste årsaken til fremgangen handler om treningskultur og miljø. Vi har utrolige fine typer i gruppa vår nå. Utelukkende spillere som finner glede i å bli litt bedre hver dag. Et trygt og godt miljø, hvor man får lov til å kløne litt, men det blir aldri akseptert at noen deiger seg.

Jeg tror forståelsen av hvordan vi ønsker å se ut har ligget der ganske lenge. Vi gjorde mange fine kamper i 2012, høstsesongen 2013 var også sterk. Men det er først i år vi har greid å fremstå stabilt solide. Vi har en spillestil som krever mye av spillerne, både fysisk og mentalt. Dersom man ikke jobber godt gjennom ukene, vil man ikke være i stand til å løse oppgavene på kampdag. Det handler om sult, ansvarsfølelse og eierforhold til produktet. Det opplever jeg at spillerne har nå, mer enn noen gang.

Så er det en viktig faktor at klubben har jobbet veldig godt med å legge forholdene til rette. Reiseopplegg, vasking, styrkerom og fysioterapi, er alle områder hvor det blir lagt bedre til rette for travle spillere nå. For spillerne er dette verdt utrolig mye.

Vi fikk også utvida trenerteamet med jerven Rune Jarl. Og det er helt opplagt at den energien han har brakt inn i gruppa har hatt stor verdi. Sammen med Ugla, Peter Sørensen og katten, Stimpi Straume, er dette en meget kompetent gjeng."

2014 ble et knallsterkt år for Kjelsås fotball. Hva er du mest fornøyd med?

"Stabiliteten. Spillernes evne til å levere sitt beste hver kamp. Det forteller så mye om dem som mennesker, og så mye om dem som lag. Klart at når vi slo Follo borte, så var det en utrolig fin opplevelse, og vår beste enkeltkamp. Men jeg tror flere lag greier å mobilisere inn til en slik kamp. Spillere som jager helhjerta inn i hver kamp, fordi det er den typen du er, slikt imponerer meg. De 12 siste kampene uten tap, det er godt gjort."

Femten spillere er allerede klare for spill til neste år. Hvordan blir vi bedre i 2015?

"Det er alltid en mulighet for at man blir litt svær etter en vellykket sesong. At man glemmer hvorfor man utvikla seg. Glemmer å melke maks ut av treningstida. Men når jeg snakker med spillerne om 2014, så opplever jeg ingen tilfredshet. Vi har ikke løfta noen pokal, vi har ikke fått være med noen heis oppover. Vi har feilskjær på veien som vi husker veldig godt. 1 poeng på 3 første kampene etter ferien. Slike ting må rettes opp. Vi har mange ting i spillet vårt vi må utvikle. Der er hodene nå. Den selvtilliten vi har med oss, handler mest om opplevelsen av hvor fort vi kan utvikle oss med riktig innstilling. Vi skal ikke gjenskape årets prestasjon, vi skal bli bedre. Det stiller tøffe krav til spillerne.

Samtidig veit vi at vi skal inn i en tøff avdeling i 2015. Derby-kamper og turer nordover gir oss et minst like tøft utgangspunkt som i 2014. Vi tippes nå som topplag, det er ny situasjon for oss. Det er altså mange ting som skal håndteres på en god måte. Vi er nødt til å forberede oss godt.

Så handler det selvsagt litt om spillerlogistikk. Det blir alltid noen utskiftninger i stallen. Vi har allerede resignert 15 av årets spillere, det gir oss ro. Noen av våre spillere er aktuelle for større klubber. Det betyr at vi skal ha inn 3-6 nye spillere. Vi er i samtaler med noen spennende spillere, og håper at det aller meste skal være på plass før jula ringes inn."

Sjela takker en en åpenhjertig hovedtrener for praten! Etter intervjuet dro Kampen direkte ned til Vallhall og A-lagstrening, der flere av de aktuelle nysigneringene også var i aksjon. Sjela presenterer naturligvis eventuelle nye signeringer fortløpende. Skal vi stole på Kampen kan dette bli en sporadisk adventskalender med fotballgodt i lukene.

minidrett_180x500.gif