LAILA SCHOU NILSEN INVITATIONAL

Førstkommende tirsdag, arrangerer Kjelsås alpin Kretsmesterskap for hovedlands alder i Grefsenkleiva. Dette rennet inngår også som rangering til årets hovedlandsrenn på Bjorli. Under finner dere informasjon vedr rennet,

2016-02-28
arildalpine

LIVETIMING

STARTLISTER : Startliste Laila Schou Nilsen Invitational.pdf

RESULTATER :  resultatliste Laila Schou Nilsen.pdf

INVITASJON : laila+schou+nilsen+2016 (1).pdf

Vi ønsker med dette rennet å hedre Kjelsås jenta Laila Schou Nilsen.

Laila Schou Nilsen hører til Norges fremste idrettskvinner gjennom tidene, og når det gjelder allsidighet, er hun utvilsomt den aller største. I 1936 fikk hun Egebergs ærespris som første kvinne, og det tok 44 år før neste kvinne fikk denne utmerkelsen. Da hun trakk seg tilbake fra aktiv idrett, kunne hun se tilbake på olympisk medalje i alpin skisport, to verdensmesterskap i hurtigløp på skøyter, 85 norgesmesterskap i tennis, fire norgesmesterskap i håndball, fem uoffisielle norgesmesterskap i ferdighetskjøring med bil og deltakelse i fire Monte Carlo-løp.

Skøyter

Hun vant et uoffisielt verdensmesterskap for kvinner på Frongner stadion i 1935, bare 15 år gammel, og hun ble verdensmester i Davos i 1937 og i Oslo i 1938. Under VM i Davos 30.-31. januar 1937 vant hun som syttenåring alle fire distanser og satte fire verdensrekorder (500 m, 1000 m, 3000 m og 5000 m). Rekorden på 500 m (46,4) sto helt til den ble sletta i 1955. Hun hadde også verdensrekord på 1500 m fram til 1950.

Alpint

Samtidig hadde hun begynt å kjøre alpint, og det med så stor suksess at hun ble tatt ut til en samling på Norefjell før olympiaden i 1936. Grunnen skal ha vært at hun gjerne ville delta i De olympiske leker, men da skøyteløp ikke sto på programmet, måtte hun finne på noe annet! Hennes foreldre var svært engstelige både på grunn av de farene som denne sportsgrenen representerte, og fordi hun var svært ung i et fremmed miljø. Hun fikk imidlertid viljen sin der også, som så mange ganger ellers. Hun ble tatt ut på laget, og hvordan det gikk, vet vel de fleste; seier i utfor og bronsemedalje i kombinasjonen utfor og slalåm. Dristigheten var nok større enn skiteknikken. Onkelen Ragnar var medlem av Grefsen Idrettslag på den tiden. Han har fortalt at Laila ikke hadde noen trener i klubben, for alpint var det ingen som hadde kunnskap om. Det ble derfor vinteren 1936 dannet en støttegruppe av eldre medlemmer som hjalp henne litt i forkant av olympiaden. Hun trente i den relativt nye akebakken fra toppen av Grefsenkollen og ned til Sanatoriet.(Grefsenkleiva) Det ble utplassert poster i de mest krevende svingene i bakken, slik at det ikke skulle skje noen påkjørsler. Og så satte Laila utfor fra toppen. I bunnen sto en bil klar til å kjøre henne opp igjen slik at treningen skulle bli effektiv.

OBOSlogo_st%C3%A5ende.jpg

Kjelsåsalpin på Facebook