”Spill - ikke spark”
Spillerne møter ikke på trening for å øve, men for å leke. Vi ønsker likevel allerede her å oppnå en ferdighetsutvikling. Vi tror dette er med på å skape glede, og det er også viktig i forhold til å bygge gode holdninger hos spillerne. Man skal etterstrebe at spillerne får et forhold til- og forståelse for at ”øvelse gjør mester”, slik at de får et positivt forhold til det å øve. Glede på trening er likevel overordnet alt annet – i enda større grad enn for senere aldersgrupper.
Noen karakteristiske trekk for aldersgruppen:
- Koordinasjonsevnen utvikles
- Stor aktivitetstrang
- Tar verbal instruksjon dårlig
- Kort konsentrasjonstid
- Idealer og forbilder står sentralt
- Følsom for kritikk
- Aggresjon rettes mot kamerater
Hva skal læres?
Individuelle ferdigheter (trinn 2 & 3)
- Aggresjon rettes mot kamerater
- Kroppsbeherskelse.
- Ballmestring – «sjef over ball».
- Føringer – forflytte ball med kontroll.
- Vendinger – såle, utside, innside og «Cruyff».
- Finte/drible – to-fot og tyngdeoverføringer. Kun forslag
- Pasninger og mottak legges inn i scoringstrening.
Viser til treningsøkta.no, Nasjonale Rammeplaner 6-8 år, samt NFF øvelsesbibliotek samme sted.
Taktiske ferdigheter (trinn 4)
- I det hele tatt å forsøke å sentre til hverandre
- Ut av pasningsskygge
- Forstå at klynge ikke lønner seg
Viser til treningsøkta.no: med spillets idé i spill- og kampdimensjonen mot 8 år.
Hvordan skal det læres?
- Bruk kort tid på hver øvelse
- Spillerne skal ”tvinges” til å bruke begge bein.
- Etterstreb så mange ballberøringer som mulig per spiller per trening
- Alltid en ball per spiller ved trening av ballmestring, føring, vendinger, finter, skudd. Dette gir maksimalt antall repetisjoner og størst rom for ulikheter i gjennomføring (tempo & vanskelighetsgrad)
- Ved innlæringen av tekniske ferdigheter bør man ha en progresjon i øvelsene, fra null press, via noe/passivt press, til fullt press
- Snik ferdighetstrening inn i lek med ball ved for eksempel (aktivitetskategori 1): Hauk og due / Haien kommer / Stiv heks / Nappe hale
- Bruke antall berøringer, banestørrelse og overtall/undertall osv. som virkemidler for å frem øvingsmomentene
- Smålagsspill! Maks 4 mot 4 utespillere
- Ikke instruer mye i spillet
- Bruk enkel 2 mot 1 trening for å skape forståelse for hva pasningsskygge er og hvordan man kommer ut av den (aktivitetskategori 2)
- Sørg for at spillerne scorer masse mål hver trening. Ingenting er morsommere!
- Spilløvelser skal utgjøre minst 50% av hver trening (aktivitetskategori 3)
- Forsøk å ha 6 spillere pr. voksen
- Fokus på ballmestring og individuelle ferdigheter
- Liten grad av differensiering
- Forslag til ferdige økter: se treningsøkta.no
Slik skal det organiseres
- Trening og kamper skal gjennomføres med 3-ball.
- Skal ikke avtales å spille mer enn 3 mot 3 i kamper.
- Det bør være maksimum 5 spillere pr kamp.
- Minimum 1 trening i uka gjennom hele sesongen. Kamp i tillegg
- Minimum 1 times effektiv time
- Hovedtrener ansvar for lagspåmelding: Blanda lag / Jevnbyrdige lag / Endre lagene etter vår og høst / Alle lag har kampleder og dommer
- Ingen lag i KIL presser høyt, selv om motstanderen gjør det
- Kun kampleder kommuniserer med spillerne – foreldre heier på hele laget.
- Minimum 2 cuper i året.
Supplementære tilbud
- Lørdagstreffen
- Spillere kan trene med årgangen over – jfr. hospiteringsordningen