Meny

linaess 2015-03-21 10:42:41

Jenter/Gutter under 7 år (3’er)

”Spill - ikke spark”

Spillerne møter ikke på trening for å øve, men for å leke. Vi ønsker likevel allerede her å oppnå en ferdighetsutvikling. Vi tror dette er med på å skape glede, og det er også viktig i forhold til å bygge gode holdninger hos spillerne. Man skal etterstrebe at spillerne får et forhold til- og forståelse for at ”øvelse gjør mester”, slik at de får et positivt forhold til det å øve. Glede på trening er likevel overordnet alt annet – i enda større grad enn for senere aldersgrupper.

Noen karakteristiske trekk for aldersgruppen:

  •        Koordinasjonsevnen utvikles
  •        Stor aktivitetstrang
  •        Tar verbal instruksjon dårlig
  •        Kort konsentrasjonstid
  •        Idealer og forbilder står sentralt
  •        Følsom for kritikk
  •        Aggresjon rettes mot kamerater

 

Hva skal læres?

Individuelle ferdigheter (trinn 2 & 3)

  •        Aggresjon rettes mot kamerater
  •        Kroppsbeherskelse.
  •        Ballmestring – «sjef over ball».
  •        Føringer – forflytte ball med kontroll.
  •        Vendinger – såle, utside, innside og «Cruyff».
  •        Finte/drible – to-fot og tyngdeoverføringer. Kun forslag
  •        Pasninger og mottak legges inn i scoringstrening.

Viser til treningsøkta.no, Nasjonale Rammeplaner 6-8 år, samt NFF øvelsesbibliotek samme sted.

Taktiske ferdigheter (trinn 4)

  •        I det hele tatt å forsøke å sentre til hverandre
  •        Ut av pasningsskygge
  •        Forstå at klynge ikke lønner seg

Viser til treningsøkta.no: med spillets idé i spill- og kampdimensjonen mot 8 år.

Hvordan skal det læres?

  •        Bruk kort tid på hver øvelse
  •        Spillerne skal ”tvinges” til å bruke begge bein.
  •        Etterstreb så mange ballberøringer som mulig per spiller per trening
  •        Alltid en ball per spiller ved trening av ballmestring, føring, vendinger, finter, skudd. Dette gir maksimalt antall repetisjoner og størst rom for ulikheter i gjennomføring (tempo & vanskelighetsgrad)
  •        Ved innlæringen av tekniske ferdigheter bør man ha en progresjon i øvelsene, fra null press, via noe/passivt press, til fullt press
  •        Snik ferdighetstrening inn i lek med ball ved for eksempel (aktivitetskategori 1): Hauk og due / Haien kommer / Stiv heks / Nappe hale
  •        Bruke antall berøringer, banestørrelse og overtall/undertall osv. som virkemidler for å frem øvingsmomentene
  •        Smålagsspill! Maks 4 mot 4 utespillere
  •        Ikke instruer mye i spillet
  •        Bruk enkel 2 mot 1 trening for å skape forståelse for hva pasningsskygge er og hvordan man kommer ut av den (aktivitetskategori 2)
  •        Sørg for at spillerne scorer masse mål hver trening. Ingenting er morsommere!
  •        Spilløvelser skal utgjøre minst 50% av hver trening (aktivitetskategori 3)
  •        Forsøk å ha 6 spillere pr. voksen
  •        Fokus på ballmestring og individuelle ferdigheter
  •        Liten grad av differensiering
  •        Forslag til ferdige økter: se treningsøkta.no  

Slik skal det organiseres

  •        Trening og kamper skal gjennomføres med 3-ball.
  •        Skal ikke avtales å spille mer enn 3 mot 3 i kamper.
  •        Det bør være maksimum 5 spillere pr kamp.
  •        Minimum 1 trening i uka gjennom hele sesongen. Kamp i tillegg
  •        Minimum 1 times effektiv time
  •        Hovedtrener ansvar for lagspåmelding: Blanda lag / Jevnbyrdige lag / Endre lagene etter vår og høst / Alle lag har kampleder og dommer
  •        Ingen lag i KIL presser høyt, selv om motstanderen gjør det
  •        Kun kampleder kommuniserer med spillerne – foreldre heier på hele laget.
  •        Minimum 2 cuper i året.

 

Supplementære tilbud

  •        Lørdagstreffen
  •        Spillere kan trene med årgangen over –  jfr. hospiteringsordningen

Kalender

April
MTOTFLS
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345