”Spill - ikke spark”
Spillerne er fortsatt i den motoriske gullalder (se tilsvarende avsnitt i 8-10 år for nærmere beskrivelse). I løpet av disse årene skal spillerne ha øvd på samtlige teknikker som Kjelsås Fotball ønsker at sine A-lagsspillere skal beherske. Spillerne skal utvikle de taktiske ferdighetene sine videre (se tilsvarende avsnitt i 8-10 år for nærmere beskrivelse), og bli gode lagspillere som benytter sine ferdigheter til lagets beste.
Noen karakteristiske trekk for aldersgruppen:
- Jevn og harmonisk vekst
- Selvkritikk og lærevillighet øker
- Tilnærmet lik utvikling hos jenter og gutter
- Er lette å lede og påvirke
- God utvikling av finmotorikken. "Motorisk gullalder"
- Gunstig alder for påvirkning av holdninger
- Kan ta i mot verbal instruksjon
- Opptatt av regler og rettferdighet
- Kreativitet utvikles
Hva skal læres?
Individuelle ferdigheter (trinn 1, 2 & 3)
- Kroppsbeherskelse
- Hurtighetstrening implisitt i øvelser med ball
- Ballmestring – økt vanskelighetsgrad. Konkurranse mot seg selv!
- Føring – Tempo, kontroll, retningsforandringer
- Vendinger
- Finter
- Pasninger
- Mottak
- Heading
- Scoringstrening
- Drible- og skjermeferdighet
- 1 mot 1 ferdigheter defensivt (aktivitetskategori 3)
Viser til treningsøkta.no, Nasjonale Rammeplaner 11-12 år, samt NFF øvelsesbibliotek samme sted.
Taktiske ferdigheter (trinn 4)
- Bevegelse: For å skape rom (dybde, bredde) / For å få ball / Motsatte bevegelser / Påfølgende/samtidige bevegelser
- Ballførers handlingsvalg: Når drible, sentre og skyte? Men la spillerne gjøre egne valg!!!
- Skape og utnytte 2 mot 1 offensivt
- Orientering uten ball – hvilke muligheter åpner seg?
Viser til treningsøkta.no: med spillets idé i spill- og kampdimensjonen mot 12 år.
Hvordan skal det læres?
- Etterstreb så mange ballberøringer som mulig per spiller per trening
- Skap stor aktivitet for at treningen med ball også skal utvikle fysiske egenskaper
- Sett pasningstreningen i en sammenheng: Inkludert i spillvarianter som ”firkant” / I pasningsøvelser (enkle, der man ikke må bruke mye tid på å forstå øvelsen)
- Bruke antall berøringer, banestørrelse og overtall/undertall osv. som virkemidler for å få frem øvingsmomentene
- Ved innlæringen av tekniske ferdigheter bør man ha en progresjon i øvelsene, fra null press, via noe/passivt press, til fullt press
- Smålagsspill! Maks 4 mot 4 utespillere
- All taktisk påvirkning må skje visuelt. Frys spillet og vis
- Sørg for at spillerne scorer mange mål hver trening. Ingenting er morsommere!
- Spilløvelser skal utgjøre minst 50% av hver trening
- Forslag til ferdige økter: se treningsøkta.no => Utviklingsplaner => NFFs rammeplaner => 6-12 år
- Stille større krav til disiplin i treningsgjennomføringen
- Differensiert trening i 50 % av økta – relasjonelt spill
- Fokus på tempo og handlingsvalg i relasjonelt spill
Slik skal det organiseres
- Minimum 2 treninger i uka
- Treningsvarighet på 1.5 timer
- Trening og kamper skal gjennomføres med 4er baller
- Overgangen til 11er fotball fra 13- årsklassen må planlegges tidlig i 12-årsklassen. Se egen boks
- Hovedtrener har ansvar for lagspåmelding: Nivåinndeling – bruke hele skalaen / Grupper av 4 til 5 stk / Gruppene rullerer mellom nivå 1 og 2, og 2 og 3 / Sikre 2/3 mestring og 1/3 utfordring for alle spillerne
Supplementære tilbud
- KjelsåsFEST (FotballEtterSkoleTid) - Dette tilbudet gjelder for 4 - 7.klasse
- Spillere kan trene med årgangen over jf hospiteringsordningen