Meny

linaess 2015-03-21 10:53:03

Jenter/Gutter 8-10 år (5´er)

”Spill - ikke spark”

Spillerne er i den motoriske gullalder og tar meget hurtig til seg motorisk og teknisk læring. Dette skal derfor prioriteres svært høyt i treningen. Det skal gis et variert og rikt spekter av motoriske og tekniske utfordringer. Spillerne vil da oppleve at de ved trening kan lære seg kompliserte teknikker, noe som vil være med på å bygge gode treningsholdninger og motivere for egentrening. Ti år gamle spillere har mulighet til å tilegne seg alle de tekniske ferdighetene som kreves av ungdom og voksne.

Den taktiske læringen skal fokusere på å gi en begynnende forståelse for de offensive spilleprinsippene, og vurderinger i spillsituasjoner. Spillerne skal også lære seg hvordan de i samarbeid med medspillere kan øke sjansene for å score mål.

Noen karakteristiske trekk for aldersgruppen:

  •        Jevn og harmonisk vekst
  •        Selvkritikk og lærevillighet øker
  •        Tilnærmet lik utvikling hos jenter og gutter
  •        Er lette å lede og påvirke
  •        God utvikling av finmotorikken, "Motorisk gullalder"
  •        Gunstig alder for påvirkning av holdninger
  •        Opptatt av regler og rettferdighet
  •        Kreativitet utvikles
  •        Stort vitebegjær
  •        Tar fremdeles verbal instruksjon dårlig

Hva skal læres?

Individuelle ferdigheter (trinn 1, 2 & 3)

  •        Kroppsbeherskelse
  •        Hurtighetstrening implisitt i øvelser med ball
  •        Ballmestring –  økt bevegelse og vanskelighetsgrad. Konkurranse mot seg selv!
  •        Føring – Tempo, kontroll, retningsforandringer
  •       Vendinger
  •        Finter
  •        Pasninger
  •        Mottak
  •        Heading
  •        Drible- og skjermeferdighet
  •        Scoringstrening

Viser til treningsøkta.no, Nasjonale Rammeplaner 9-10  år, samt NFF øvelsesbibliotek samme sted.

Taktiske ferdigheter (trinn 4)

  •        Skape rom – alltid spre seg utover banens flate (både bredde og dybde)
  •        Initiativ og ut av pasningsskygge for å få ball
  •        Skape og utnytte 2 mot 1
  •        Ballførers handlingsvalg: Når drible, sentre og skyte? Men la spillerne gjøre egne valg!

Viser til treningsøkta.no: med spillets idé i spill- og kampdimensjonen mot 10 år.

Hvordan skal det læres?

  •        Etterstreb så mange ballberøringer som mulig per spiller per trening
  •        Alltid en ball per spiller ved trening av ballmestring, føring, vendinger, finter, skudd. Dette gir maksimalt antall repetisjoner og størst rom for ulikheter i gjennomføring (tempo & vanskelighetsgrad)
  •         Ved innlæringen av tekniske ferdigheter bør man ha en progresjon i øvelsene, fra null press, via noe/passivt press, til fullt press
  •        Skap stor aktivitet for at treningen med ball også skal utvikle fysiske egenskaper
  •        Snik ferdighetstrening inn i lek med ball! (Aktivitetskategori 4): Hauk og due / Haien kommer / Stiv heks / Nappe hale / Annet
  •        Sett pasningstreningen også i en sammenheng (aktivitetskategori 2): Inkludert i spillvarianter som ”firkant” / I pasningsøvelser (enkle, der man ikke må bruke mye tid på å forstå øvelsen)
  •        Bruk antall berøringer, banestørrelse og overtall/undertall osv. som virkemidler for å få frem øvingsmomentene
  •        Smålagsspill! Maks 4 mot 4 utespillere
  •        All taktisk påvirkning må skje visuelt. Frys spillet og vis
  •        Sørg for at spillerne scorer mange mål hver trening. Ingenting er morsommere!
  •        Spilløvelser skal utgjøre minst 50% av hver trening (aktivitetskategori 3)
  •        Sterkt fokus på trinn 2
  •        6 til 8 spillere pr voksen
  •        Økende grad av differensiering – kun der relasjonelle ferdigheter er i fokus (trinn 4).
  •        Forslag til ferdige økter: se treningsøkta.no  => Utviklingsplaner => NFFs rammeplaner => 6-12 år

 

Slik skal det organiseres

  •        2 treninger i uka
  •        Minimum 2 cuper i året
  •        Minimum 1 times effektiv trening
  •        Trening og kamper gjennomføres med 3 er baller
  •        Det skal ikke avtales å spille mer enn 5 mot 5 i kamper
  •        Det skal være maksimum 9 spillere på kamp
  •        Hovedtrener har ansvar for lagspåmeldingen: Nivåinndelt – kun 2 nivåer som sikrer mestring for alle jf. taktiske ferdigheter / Grupper av 3 til 4 stykker / Gruppene rullerer på tvers av årstrinnet / Evaluere gruppesammensetningen etter vår og høst

Supplementære tilbud

  •        KjelsåsFEST (FotballEtterSkoleTid). Dette tilbudet gjelder for 4 - 7.klasse
  •        Spillere kan trene med årgangen over jf hospiteringsordningen
  •        To cuper i året – basert på motivasjon, ferdighet og fair play.
  •        Lørdagstreffen 

 

Kalender

April
MTOTFLS
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345