Meny

linaess 2015-03-22 22:16:15

Jenter 15-16 år (11’er)

Noen karakteristiske trekk for aldersgruppen:

  •        Vekstperiode
  •        Utvikler mindre muskelstyrke enn guttene
  •        Sterk vekst av kretsløpsorgan
  •        Kreativitet i kraftig utvikling
  •        Koordinasjonsevnen i fin utvikling
  •        Variabel væremåte
  •        Sterke sosiale behov
  •        Dårlig harmoni mellom fysisk og mental utvikling

 

Mål for aldersgruppen

  •        Det skal meldes på et lag i 1.divisjon (15-16 år)
  •        Sterk fokus på medbestemmelsesrett
  •        Alle skal ha et tilfredsstillende kamptilbud
  •        Kan/bør å slå sammen aldersgruppene for å skape et satsningslag
  •        Etablere tett dialog med juniorlag og damelag
  •        Det er ønske om å få en jentetrener og/eller jenter/damer engasjert i verv rundt laget
  •        Innholdet og kvaliteten mellom de ulike treningsgruppene skal ikke variere, men mengden
  •        Utkrystalliserer det seg såkalte ”fun-lag” er det ikke noe problem at disse skilles ut og
  • er uavhengig av treningsgruppen
  •        Ekstratilbud til de som vil mest med fotballen, i form av hospitering, oppfølging av egen spillerutvikler og fotballakademi. Hospiteringer kan foregå over mange årskull. Les mer om hospiteringer lenger ut i Sportsplanen.
  •        Kartlegge og registrere potensielle treneremner. Tilstrebe å benytte disse i barne- og ungdomsfotballen
  •        I forkant av sesongen skal det legges opp til felles treningsleir for 15 og 16 årslag
  •        Aktivitetsnivå: min. 3 aktiviteter fra oktober-mars. 4 aktiviteter resten av året

 

Forøvrig som for Gutter.

 

Gutter 15-16 år (11’er)

Noen karakteristiske trekk for aldersgruppen:

  •        Ekstrem vekstperiode
  •        Sterke sosiale behov
  •        Gutter utvikler større muskulatur enn jentene
  •        Sterk vekst av kretsløpsorganene
  •        Kreativitet i sterk utvikling
  •        Koordinasjonsevnen i fin utvikling
  •        Dårlig harmoni mellom fysisk og mental utvikling
  •        Variabel opptreden; pubertetsalder, usikker,
  •        Sjenert, tøff utad, aggressiv

 

Mål for aldersgruppen

  •        Det bør være et lag i 1.divisjon. Nivået og motivasjonen på kullet vil avgjøre hvilken divisjon de andre lagene skal meldes på.
  •        I 16-årsalderen skal man være i interkretsserien
  •        Etablere bånd mot seniorlagene, og spesielt A-laget. Dette skal benyttes som et referansepunkt for spillere
  •        Alle skal ha et tilfredsstillende kamptilbud
  •        Det skal være kvalifiserte trenere (interne eller eksterne) som er godkjent av Sportslig Utvalg.
  •        Innholdet og kvaliteten mellom de ulike treningsgruppene skal ikke variere, men mengden
  •        Utkrystalliserer det seg såkalte ”fun-lag” er det ikke noe problem at disse skilles ut og er uavhengig av treningsgruppene
  •        Ekstratilbud til de som vil mest med fotballen, i form av hospitering, oppfølging av egen spillerutvikler og fotballakademi
  •        Kartlegge og registrere potensielle treneremner. Tilstrebe å benytte disse i barne- og ungdomsfotballen
  •        I forkant av sesongen skal det legges opp til felles treningsleir for 15 og 16 årslag
  •        Treningsgruppe 1 – Aktivitetsnivå: min. 3 aktiviteter fra oktober-desember (muligens en periode uten aktivitet rett etter sesong), bør etterstrebe 5 aktiviteter resten av året (4 treninger pluss kamp)
  •        Treningsgruppe 2 – Aktivitetsnivå: min. 2 aktiviteter fra oktober-april. 3 aktiviteter resten av året

Spillerens hverdag

  •        Spilleren skal møte i god tid på trening og kamp
  •        Spilleren skal melde forfall i god tid dersom man ikke kan møte til trening eller kamp
  •        Toleranse for andres feil og egne feil. Ikke kjefting
  •        Respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere
  •        Spillerne skal ha ansvarsfølelse ovenfor utstyr
  •        Spillerne skal i større grad ha medbestemmelsesrett for egen treningshverdag
  •        Spilleren skal møte på trening med et klart mål om å utvikle ferdighetene sine i løpet av treningen
  •        Spillerne skal være bevisst på hvilke områder man jobber med og komme forberedt på
  • trening
  •        Fotball skal være valgt idrett som førsteprioritet for spillere på 1.laget. Kan bedrive annen idrett ,men må da ikke gå på bekostning av fotballen. Det må kunne tas individuelle hensyn, både i forhold til person og type idrett
  •        Det kan opprettes et spillerutvalg som fungerer som et bindeledd mellom spillergruppen og trener
  •        Spillerne skal maksimum spille 2 kamper per uke

Trenerens hverdag

  •        Det er ønske om at hovedtrener for kullet periodiserer sesongen. Periodeplan skal sendes TK Ungdom
  •        Følge opp trenings- og oppmøtesdisiplin. Bør føre treningsoppmøte
  •        Det skal være treningsgruppe 1 og 2. Treneren har ansvar for å skape dynamikk mellom treningsgruppene basert på prestasjoner
  •        Fokus på valget og utførelsen. Gi spesifiserte feedback som følge av konstruktive forsøk
  •        Treneren skal ha en spørrende tilnærming i forhold til coaching i spillsituasjoner
  •        Gi mye ros. Jobb for å skape et godt miljø hvor det er lov å feile
  •        Treneren skal ha kompetanse til å rettlede på utførelse og valg
  •        Treningsøkten skal ha klart definerte ferdighetsmål, og coachingen skal fokuseres på dette. Prøv så ofte som mulig å legge til rette for øvelser hvor ”valget” er med!
  •        Et differensiert tilbud ut i fra ønsket aktivitetsmengde og oppnåelse av mestring
  •        Spillerens utvikling i sentrum i forhold til hospiteringer osv.
  •        Treneren skal fokusere på få og enkle øvelser
  •        Etterstreb de gode bildene. Enten ved å vise selv eller gi tilliten til spillere som behersker ferdigheten best
  •        Konstruktive tilbakemeldinger skal prege laget
  •        Alle som møter til kamp skal få spilletid
  •        Det skal gjennomføres en personlig samtale med spilleren to ganger pr år (helst vår/høst). Fokus for samtalen kan være: Hva spillerne synes om å spille fotball? Diskutere punkter med utgangspunkt i spillerens hverdag. Kvaliteter som fotballspiller. Forbedringsmuligheter etc.
  •        Skal oppmuntre til egentrening på fritiden
  •        Skal være i jevnlig dialog med Trenerkoordinator Ungdom
  •        Treneren skal møte opp på trenerforum

”Spill - ikke spark”

Teknisk trening skal fortsatt ha svært høy prioritet. Spillerne skal videreutvikle og automatisere alle de tekniske ferdighetene de har vært innom i barnefotballen. I løpet av disse årene skal spillerne ha automatisert samtlige teknikker som Kjelsås Fotball ønsker at sine A-lagsspillere skal beherske.

Spillerne skal ikke introduseres for særlig mange nye taktiske temaer. De taktiske ferdighetene skal i stor grad videreutvikles fra læringen i forrige aldersgruppe (se tilsvarende avsnitt i 13-14 år for nærmere beskrivelse). I løpet av disse årene skal spillerne ha forståelse for alle taktiske ferdigheter som Kjelsås Fotball ønsker at sine A-lagsspillere skal beherske.

Hva skal læres ?

Individuelle ferdigheter (trinn 1, 2 & 3)

  •        Kroppsbeherskelse
  •        Hurtighetstrening, spensttrening, stabilitetstrening
  •        Utholdenhetstrening implisitt i øvelser med ball
  •        Ballmestring – økte krav til frekvens og blikk
  •        Vendinger
  •        Finter
  •        Drible- og skjermeferdighet
  •        Mottak
  •        Pasninger
  •        Innlegg
  •        Heading
  •        Scoringstrening
  •        1.forsvarerferdighet

 

Taktiske ferdigheter (trinn 4 & 5)

  •        Bevegelse: For å skape rom (dybde, bredde) / For å få ball (i støtte, feilvendt, halvvendt, rettvendt) / Motsatte bevegelser / Påfølgende/samtidige bevegelser / Forståelsen for breddeprinsippets betydning for muligheten for gjennombrudd på rettvendt spiller (”vinkel” mellom ballfører og ballmottaker)
  •        Ballførers handlingsvalg: Når og hvordan drible, sentre og skyte? Forståelse for balanseprinsippets betydning for handlingsvalg. Men la spillerne gjøre egne valg!
  •        Skape og utnytte 2 mot 1
  •        Orientering uten ball – hvilke muligheter åpner seg?
  •        Enkel, men bevisst spillestil i kamp – spillerne må få noen klare oppgaver i hver rolle
  •        1.-, 2.- og 3.- forsvarerferdighet, forståelse for balanseprinsippet
  •        Bevissthet i forhold til presshøyde

 

Hvordan skal det læres?

  •        Etterstreb så mange ballberøringer som mulig per spiller på de fleste treninger
  •        Skap stor aktivitet for at treningen med ball også skal utvikle fysiske egenskaper
  •        Sett pasningstreningen i en sammenheng: Inkludert i spillvarianter som f eks ”firkant” / I pasningsøvelser (relativt enkle, der man ikke må bruke mye tid på å forstå øvelsen) / I pasningsøvelser som er funksjonelle i fht spillemønster i kamp
  •        Sett også mye av innleggs-, og avslutningstreningen i en sammenheng¨
  •        Smålagsspill med maks 4 mot 4 utespillere bør fortsatt ha høy prioritet i treningsopplegget. Likevel bør man bruke mer tid på spill på større baner med flere spillere. Dette er viktig for at spillerne får trent ferdighetene sine under høy funksjonalitet, og man får fokusert på de taktiske læringsmomentene
  •        Det meste av taktisk påvirkning bør skje visuelt. Frys spillet og vis
  •        Sørg for at spillerne scorer mange mål hver trening. Ingenting er morsommere!
  •        Spilløvelser skal utgjøre minst 50% av hver trening
  •        Forslag til ferdige økter: se treningsøkta.no 

 

Slik skal det organiseres

  •        Trening og kamper skal gjennomføres med 5’er baller
  •        Det skal gjennomføres en avslutning på sesongen med premieutdeling. Det kan også legges opp til andre type priser
  •        Det skal arrangeres et foreldremøte i forkant av hver sesong hvor planen blir punktvis gjennomgått

 

Supplementære tilbud

  •        Kjelsås SUP: Et tilbud til 4-6 spillere som har ferdigheter og holdninger utover de andre i kullet
  •        Oslo Fotballkrets – SUP: Spillere som utmerker seg spesielt blir nominert til kretsens Spillerutviklingsprosjekt

 

Kalender

April
MTOTFLS
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345