Meny

linaess 2015-03-22 12:48:14

Småjenter 13-14 år (9’er/11’er)

Fra 2015 er det bestemt å innføre obligatorisk 9’er-fotball for 13-åringer, og valgfritt kretsvis 9’er/11’er for 14-åringer.

Noen karakteristiske trekk for aldersgruppen:

  •        Store forskjeller i fysisk og mental utvikling
  •        Jenter liker godt å være 2 og 2 sammen på trening
  •        Sosial tilhørlighet viktigere enn før
  •        Noen har kraftig lengdevekst
  •        Spillerne blir prestasjonsbevisste
  •        Motorikken er i god utvikling
  •        Spillerne er ærgjerrige og lærenemme
  •        Konsentrasjonsevnen er i god utvikling
  •        De fleste av jentene er i puberteten i denne perioden
  •        Holdninger blir lett skapt
  •        Kreativiteten er i god utvikling
  •        Spillerne er svært rettferdighetsbevisste
  •        Store variasjoner i prestasjonsevnen og humør hos enkelte

 

Mål for aldersgruppen

  •        Det skal meldes på et lag i 1.divisjon. Kan vurdere å slå sammen med 14 års lag. 
  •        Sterk fokus på medbestemmelsesrett
  •        Alle skal ha et tilfredstillende kamptilbud
  •        Det er ønske om å få en jentetrenere og/eller jenter/damer engasjert i verv rundt laget
  •        Det skal være en hovedtrener for hele kullet. Ass.trenere etter behov
  •        Innholdet og kvaliteten mellom de ulike treningsgruppene skal ikke variere, men mengden
  •        Utkrystalliserer det seg såkalte ”fun-lag” er det ikke noe problem at disse skilles ut og er uavhengig av treningsgruppen
  •        Ekstratilbud til de som vil mest med fotballen, i form av hospitering, oppfølging av egen spillerutvikler og fotballakademi. Hospiteringer kan foregå over mange alderskull
  •        Aktivitetsnivå: min. 3 aktiviteter fra oktober-mars. 4 aktiviteter resten av året 

 

Forøvrig som for Smågutter.

 

Smågutter 13-14 år (9’er/11’er)

Noen karakteristiske trekk for aldersgruppen:

  •        Store forskjeller i fysisk og mental utvikling
  •        Spillerne er svært rettferdighetsbevisste
  •        Noen har kraftig lengdevekst
  •        Spillerne blir prestasjonsbevisste
  •        Motorikken er i god utvikling
  •        Holdninger blir lett skapt
  •        Konsentrasjonsevnen er i god utvikling
  •        Spillerne er ærgjerrige og lærenemme
  •        Kreativiteten er i god utvikling
  •        Store variasjoner i prestasjonsevnen og humør hos enkelte

 

Mål for aldersgruppen

  •        Det skal meldes på et lag i 1.divisjon. Nivået og motivasjonen på kullet vil avgjøre hvilkedivisjon de andre lagene skal meldes på. Her må spillere og foreldre på banen med bestemmelsesrett
  •        Alle skal ha et tilfredsstillende kamptilbud
  •        Å gjennomføre og videreutvikle en ballbesittende spillestil
  •        Innholdet og kvaliteten mellom de ulike treningsgruppene skal ikke variere, men mengden
  •        Utkrystalliserer det seg såkalte ”fun-lag” er det ikke noe problem at disse skilles ut og er uavhengig av treningsgruppen
  •        Ekstratilbud til de som vil mest med fotballen, i form av hospitering og oppfølging av egen spillerutvikler
  •        Det skal være ekstern hovedtrener fra 13 år
  •        I 14-årsklassen er det en målsetning å ha minimum 1 spiller på kretslaget.
  •        Treningsgruppe 1 –Aktivitetsnivå: min. 3 aktiviteter fra oktober-mars. 4 aktiviteter resten av året
  •        Treningsgruppe 2 - Aktivitetsnivå: min. 2 aktiviteter fra oktober-april. 3 aktiviteterresten avåret
  •        Treningsvarighet: 1 ½ time, gjerne lengre

 

Spillerens hverdag

  •        Spilleren skal møte i god tid på trening og kamp
  •        Spilleren skal melde forfall i god tid dersom man ikke kan møte til trening eller kamp
  •        Spilleren skal få innsikt i hvorfor det må meldes forfall
  •        Toleranse for andres feil og egne feil. Ikke kjefting
  •        Respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere
  •        Spillerne skal ha ansvarsfølelse ovenfor utstyr
  •        Spillerne skal i større grad ha medbestemmelsesrett for egen treningshverdag
  •        Spilleren skal møte på trening med et klart mål om å utvikle ferdighetene sine i løpet  av treningen
  •        Spillerens utvikling skal stå i sentrum i forhold til hospiteringer osv.
  •        Alle som møter til kamp skal få spilletid

 

Trenerens hverdag

  •        Det er ønske om at hovedtrener for kullet periodiserer sesongen. Periodeplan bør sendes TK Ungdom
  •        Det skal etterstrebes at treningsgruppene trener samtidig
  •        Metodikken i trening og coaching på 11’er skal foregå etter samme prinsipper som for 7’er
  •        Gi et differensiert tilbud ut i fra ønsket aktivitetsmengde og oppnåelse av mestring
  •        Følge opp trenings- og oppmøtesdisiplin. Det bør føres treningsoppmøte
  •        Treneren skal ha en spørrende tilnærming ved coaching i spillsituasjon
  •        Gi mye ros. Jobb for å skape et godt miljø hvor det er lov å feile
  •        Treneren skal ha kompetanse til å rettlede på utførelse og valg
  •        Treningsøkten skal ha klart definerte ferdighetsmål, og coachingen skal fokuseres på dette Prøv så ofte som mulig å legge til rette for øvelser hvor ”valget” er med!
  •        Treneren skal fokusere på få og enkle øvelser
  •        Skal etterstrebe de gode bildene. Enten ved å vise selv eller gi tilliten til spillere som behersker ferdigheten best
  •        Bør oppmuntre til egentrening på fritiden
  •        Skal gjennomføre personlig samtale med spilleren to ganger pr år (helst vår/høst). Fokus for samtalen kan være: Hva spillerne synes om å spille fotball? Diskutere punkter med utgangspunkt i spillerens hverdag
  •        Trenere skal stille i treningsutstyr
  •        Skal være jevnlig dialog med Trenerkoordinator og TK Ungdom
  •        Klubb og TK Ungdom kan bryte inn mot trenere som ikke passer inn i klubbens profil angitt av denne planen
  •        Treneren skal møte opp på trenerforum
  •        Det skal vises fleksibilitet ovenfor andre idretter

 

”Spill - ikke spark”

Teknisk trening skal fortsatt ha svært høy prioritet. Spillerne skal videreutvikle og automatisere alle de tekniske ferdighetene de har vært innom i barnefotballen.

Den taktiske treningen skal likevel vies en større del av treningen enn i barnefotballen. Man ønsker å skape en interesse hos spillerne for de taktiske aspektene ved spillet. De relasjonelle offensive ferdighetene skal fortsatt ha første prioritet i treningen. Den strukturelle ferdighetsdimensjonen bringes på banen i tillegg til trening på individuelle-, relasjonelle- og strukturelle defensive ferdigheter. Spillerne skal utvikle en stor forståelse for balanseprinsippets betydning for både det defensive og offensive spillet.

 

Hva skal læres ?

Individuelle ferdigheter (trinn 1, 2 & 3)

  •        Kroppsbeherskelse
  •        Hurtighetstrening, spensttrening, stabilitetstrening
  •        Utholdenhetstrening implisitt i øvelser med ball
  •        Ballmestring – økte krav til frekvens og blikk
  •        Vendinger
  •        Finter
  •        Drible- og skjermeferdighet
  •        Mottak
  •        Pasninger
  •        Innlegg
  •        Heading
  •        Scoringstrening
  •        1. forsvarerferdighet

 

Taktiske ferdigheter (trinn 4 & 5)

  •        Bevegelse: For å skape rom (dybde, bredde) / For å få ball (i støtte, feilvendt, halvvendt, rettvendt) / Motsatte bevegelser / Påfølgende/samtidige bevegelser / Forståelsen for breddeprinsippets betydning for muligheten for gjennombrudd på rettvendt spiller (”vinkel” mellom ballfører og ballmottaker)
  •        Ballførers handlingsvalg: Når og hvordan drible, sentre og skyte? Forståelse for balanseprinsippets betydning for handlingsvalg. Men la spillerne gjøre egne valg!!!
  •        Skape og utnytte 2 mot 1
  •        Orientering uten ball – hvilke muligheter åpner seg?
  •        Enkel, men bevisst spillestil i kamp – spillerne må få noen klare oppgaver i hver rolle
  •        1.-, 2.- og 3.- forsvarerferdighet, forståelse for balanseprinsippet
  •        Bevissthet i forhold til presshøyde

 

Hvordan skal det læres ?

  •        Etterstreb så mange ballberøringer som mulig per spiller på de fleste treninger
  •        Skap stor aktivitet for at treningen med ball også skal utvikle fysiske egenskaper
  •        Sett pasningstreningen i en sammenheng: Inkludert i spillvarianter som f eks ”firkant” / I pasningsøvelser (relativt enkle, der man ikke må bruke mye tid på å forstå øvelsen) / I pasningsøvelser som er funksjonelle i fht spillemønster i kamp
  •        Sett også mye av innleggs-, og avslutningstreningen i en sammenheng
  •        Smålagsspill med maks 4 mot 4 utespillere bør dominere spilldelen av treningene
  •        Spill på større bane med flere spillere brukes kun for å påvirke de taktiske momentene som kommer klarest frem i en kamplik setting. Dette bør likevel bare gjøres en sjelden gang, da man kan benytte kamper til å øve disse momentene
  •        Det meste av taktisk påvirkning bør skje visuelt. Frys spillet og vis
  •        Sørg for at spillerne scorer mange mål hver trening. Ingenting er morsommere!
  •        Spilløvelser skal utgjøre minst 50% av hver trening
  •        Forslag til ferdige økter: se treningsøkta.no 

 

Slik skal det organiseres

  •        Trening og kamper skal gjennomføres med 4’er baller
  •        Det skal gjennomføres en avslutning på sesongen med premieutdeling
  •        Det skal arrangeres et foreldremøte i forkant av hver sesong hvor planen blir punktvis gjennomgått
  •        Det skal opprettes en foreldregruppe senest i 14-årsklassen som har som formål å arrangere treningsleir når spillerne er 15 og 16 år

 

Supplementære tilbud

  •        Kjelsås SUP: Et tilbud til 4-6 spillere i årgangen som har ferdigheter og holdninger utover de andre
  •        Oslo Fotballkrets – SUP: Spillere som utmerker seg spesielt blir nominert til kretsens spillerutviklingsprosjekt

 

 

Kalender

April
MTOTFLS
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345