Fra 2015 er det bestemt å innføre obligatorisk 9’er-fotball for 13-åringer, og valgfritt kretsvis 9’er/11’er for 14-åringer.
Noen karakteristiske trekk for aldersgruppen:
- Store forskjeller i fysisk og mental utvikling
- Jenter liker godt å være 2 og 2 sammen på trening
- Sosial tilhørlighet viktigere enn før
- Noen har kraftig lengdevekst
- Spillerne blir prestasjonsbevisste
- Motorikken er i god utvikling
- Spillerne er ærgjerrige og lærenemme
- Konsentrasjonsevnen er i god utvikling
- De fleste av jentene er i puberteten i denne perioden
- Holdninger blir lett skapt
- Kreativiteten er i god utvikling
- Spillerne er svært rettferdighetsbevisste
- Store variasjoner i prestasjonsevnen og humør hos enkelte
Mål for aldersgruppen
- Det skal meldes på et lag i 1.divisjon. Kan vurdere å slå sammen med 14 års lag.
- Sterk fokus på medbestemmelsesrett
- Alle skal ha et tilfredstillende kamptilbud
- Det er ønske om å få en jentetrenere og/eller jenter/damer engasjert i verv rundt laget
- Det skal være en hovedtrener for hele kullet. Ass.trenere etter behov
- Innholdet og kvaliteten mellom de ulike treningsgruppene skal ikke variere, men mengden
- Utkrystalliserer det seg såkalte ”fun-lag” er det ikke noe problem at disse skilles ut og er uavhengig av treningsgruppen
- Ekstratilbud til de som vil mest med fotballen, i form av hospitering, oppfølging av egen spillerutvikler og fotballakademi. Hospiteringer kan foregå over mange alderskull
- Aktivitetsnivå: min. 3 aktiviteter fra oktober-mars. 4 aktiviteter resten av året
Forøvrig som for Smågutter.
Smågutter 13-14 år (9’er/11’er)
Noen karakteristiske trekk for aldersgruppen:
- Store forskjeller i fysisk og mental utvikling
- Spillerne er svært rettferdighetsbevisste
- Noen har kraftig lengdevekst
- Spillerne blir prestasjonsbevisste
- Motorikken er i god utvikling
- Holdninger blir lett skapt
- Konsentrasjonsevnen er i god utvikling
- Spillerne er ærgjerrige og lærenemme
- Kreativiteten er i god utvikling
- Store variasjoner i prestasjonsevnen og humør hos enkelte
Mål for aldersgruppen
- Det skal meldes på et lag i 1.divisjon. Nivået og motivasjonen på kullet vil avgjøre hvilkedivisjon de andre lagene skal meldes på. Her må spillere og foreldre på banen med bestemmelsesrett
- Alle skal ha et tilfredsstillende kamptilbud
- Å gjennomføre og videreutvikle en ballbesittende spillestil
- Innholdet og kvaliteten mellom de ulike treningsgruppene skal ikke variere, men mengden
- Utkrystalliserer det seg såkalte ”fun-lag” er det ikke noe problem at disse skilles ut og er uavhengig av treningsgruppen
- Ekstratilbud til de som vil mest med fotballen, i form av hospitering og oppfølging av egen spillerutvikler
- Det skal være ekstern hovedtrener fra 13 år
- I 14-årsklassen er det en målsetning å ha minimum 1 spiller på kretslaget.
- Treningsgruppe 1 –Aktivitetsnivå: min. 3 aktiviteter fra oktober-mars. 4 aktiviteter resten av året
- Treningsgruppe 2 - Aktivitetsnivå: min. 2 aktiviteter fra oktober-april. 3 aktiviteterresten avåret
- Treningsvarighet: 1 ½ time, gjerne lengre
Spillerens hverdag
- Spilleren skal møte i god tid på trening og kamp
- Spilleren skal melde forfall i god tid dersom man ikke kan møte til trening eller kamp
- Spilleren skal få innsikt i hvorfor det må meldes forfall
- Toleranse for andres feil og egne feil. Ikke kjefting
- Respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere
- Spillerne skal ha ansvarsfølelse ovenfor utstyr
- Spillerne skal i større grad ha medbestemmelsesrett for egen treningshverdag
- Spilleren skal møte på trening med et klart mål om å utvikle ferdighetene sine i løpet av treningen
- Spillerens utvikling skal stå i sentrum i forhold til hospiteringer osv.
- Alle som møter til kamp skal få spilletid
Trenerens hverdag
- Det er ønske om at hovedtrener for kullet periodiserer sesongen. Periodeplan bør sendes TK Ungdom
- Det skal etterstrebes at treningsgruppene trener samtidig
- Metodikken i trening og coaching på 11’er skal foregå etter samme prinsipper som for 7’er
- Gi et differensiert tilbud ut i fra ønsket aktivitetsmengde og oppnåelse av mestring
- Følge opp trenings- og oppmøtesdisiplin. Det bør føres treningsoppmøte
- Treneren skal ha en spørrende tilnærming ved coaching i spillsituasjon
- Gi mye ros. Jobb for å skape et godt miljø hvor det er lov å feile
- Treneren skal ha kompetanse til å rettlede på utførelse og valg
- Treningsøkten skal ha klart definerte ferdighetsmål, og coachingen skal fokuseres på dette Prøv så ofte som mulig å legge til rette for øvelser hvor ”valget” er med!
- Treneren skal fokusere på få og enkle øvelser
- Skal etterstrebe de gode bildene. Enten ved å vise selv eller gi tilliten til spillere som behersker ferdigheten best
- Bør oppmuntre til egentrening på fritiden
- Skal gjennomføre personlig samtale med spilleren to ganger pr år (helst vår/høst). Fokus for samtalen kan være: Hva spillerne synes om å spille fotball? Diskutere punkter med utgangspunkt i spillerens hverdag
- Trenere skal stille i treningsutstyr
- Skal være jevnlig dialog med Trenerkoordinator og TK Ungdom
- Klubb og TK Ungdom kan bryte inn mot trenere som ikke passer inn i klubbens profil angitt av denne planen
- Treneren skal møte opp på trenerforum
- Det skal vises fleksibilitet ovenfor andre idretter
”Spill - ikke spark”
Teknisk trening skal fortsatt ha svært høy prioritet. Spillerne skal videreutvikle og automatisere alle de tekniske ferdighetene de har vært innom i barnefotballen.
Den taktiske treningen skal likevel vies en større del av treningen enn i barnefotballen. Man ønsker å skape en interesse hos spillerne for de taktiske aspektene ved spillet. De relasjonelle offensive ferdighetene skal fortsatt ha første prioritet i treningen. Den strukturelle ferdighetsdimensjonen bringes på banen i tillegg til trening på individuelle-, relasjonelle- og strukturelle defensive ferdigheter. Spillerne skal utvikle en stor forståelse for balanseprinsippets betydning for både det defensive og offensive spillet.
Hva skal læres ?
Individuelle ferdigheter (trinn 1, 2 & 3)
- Kroppsbeherskelse
- Hurtighetstrening, spensttrening, stabilitetstrening
- Utholdenhetstrening implisitt i øvelser med ball
- Ballmestring – økte krav til frekvens og blikk
- Vendinger
- Finter
- Drible- og skjermeferdighet
- Mottak
- Pasninger
- Innlegg
- Heading
- Scoringstrening
- 1. forsvarerferdighet
Taktiske ferdigheter (trinn 4 & 5)
- Bevegelse: For å skape rom (dybde, bredde) / For å få ball (i støtte, feilvendt, halvvendt, rettvendt) / Motsatte bevegelser / Påfølgende/samtidige bevegelser / Forståelsen for breddeprinsippets betydning for muligheten for gjennombrudd på rettvendt spiller (”vinkel” mellom ballfører og ballmottaker)
- Ballførers handlingsvalg: Når og hvordan drible, sentre og skyte? Forståelse for balanseprinsippets betydning for handlingsvalg. Men la spillerne gjøre egne valg!!!
- Skape og utnytte 2 mot 1
- Orientering uten ball – hvilke muligheter åpner seg?
- Enkel, men bevisst spillestil i kamp – spillerne må få noen klare oppgaver i hver rolle
- 1.-, 2.- og 3.- forsvarerferdighet, forståelse for balanseprinsippet
- Bevissthet i forhold til presshøyde
Hvordan skal det læres ?
- Etterstreb så mange ballberøringer som mulig per spiller på de fleste treninger
- Skap stor aktivitet for at treningen med ball også skal utvikle fysiske egenskaper
- Sett pasningstreningen i en sammenheng: Inkludert i spillvarianter som f eks ”firkant” / I pasningsøvelser (relativt enkle, der man ikke må bruke mye tid på å forstå øvelsen) / I pasningsøvelser som er funksjonelle i fht spillemønster i kamp
- Sett også mye av innleggs-, og avslutningstreningen i en sammenheng
- Smålagsspill med maks 4 mot 4 utespillere bør dominere spilldelen av treningene
- Spill på større bane med flere spillere brukes kun for å påvirke de taktiske momentene som kommer klarest frem i en kamplik setting. Dette bør likevel bare gjøres en sjelden gang, da man kan benytte kamper til å øve disse momentene
- Det meste av taktisk påvirkning bør skje visuelt. Frys spillet og vis
- Sørg for at spillerne scorer mange mål hver trening. Ingenting er morsommere!
- Spilløvelser skal utgjøre minst 50% av hver trening
- Forslag til ferdige økter: se treningsøkta.no
Slik skal det organiseres
- Trening og kamper skal gjennomføres med 4’er baller
- Det skal gjennomføres en avslutning på sesongen med premieutdeling
- Det skal arrangeres et foreldremøte i forkant av hver sesong hvor planen blir punktvis gjennomgått
- Det skal opprettes en foreldregruppe senest i 14-årsklassen som har som formål å arrangere treningsleir når spillerne er 15 og 16 år
Supplementære tilbud
- Kjelsås SUP: Et tilbud til 4-6 spillere i årgangen som har ferdigheter og holdninger utover de andre
- Oslo Fotballkrets – SUP: Spillere som utmerker seg spesielt blir nominert til kretsens spillerutviklingsprosjekt