Meny

linaess 2015-03-21 11:09:04

Jenter/Gutter 11-12 år (7’er)

”Spill - ikke spark”

Spillerne er fortsatt i den motoriske gullalder (se tilsvarende avsnitt i 8-10 år for nærmere beskrivelse). I løpet av disse årene skal spillerne ha øvd på samtlige teknikker som Kjelsås Fotball ønsker at sine A-lagsspillere skal beherske. Spillerne skal utvikle de taktiske ferdighetene sine videre (se tilsvarende avsnitt i 8-10 år for nærmere beskrivelse), og bli gode lagspillere som benytter sine ferdigheter til lagets beste.

Noen karakteristiske trekk for aldersgruppen:

  •        Jevn og harmonisk vekst
  •        Selvkritikk og lærevillighet øker
  •        Tilnærmet lik utvikling hos jenter og gutter
  •        Er lette å lede og påvirke
  •        God utvikling av finmotorikken. "Motorisk gullalder"
  •        Gunstig alder for påvirkning av holdninger
  •        Kan ta i mot verbal instruksjon
  •        Opptatt av regler og rettferdighet
  •        Kreativitet utvikles

Hva skal læres?

Individuelle ferdigheter (trinn 1, 2 & 3)

  •        Kroppsbeherskelse
  •        Hurtighetstrening implisitt i øvelser med ball
  •        Ballmestring – økt vanskelighetsgrad. Konkurranse mot seg selv!
  •        Føring – Tempo, kontroll, retningsforandringer
  •        Vendinger
  •        Finter
  •        Pasninger
  •        Mottak 
  •        Heading
  •        Scoringstrening
  •        Drible- og skjermeferdighet
  •        1 mot 1 ferdigheter defensivt (aktivitetskategori 3)

Viser til treningsøkta.no, Nasjonale Rammeplaner 11-12 år, samt NFF øvelsesbibliotek samme sted.

Taktiske ferdigheter (trinn 4)

  •        Bevegelse: For å skape rom (dybde, bredde) / For å få ball / Motsatte bevegelser / Påfølgende/samtidige bevegelser
  •        Ballførers handlingsvalg: Når drible, sentre og skyte? Men la spillerne gjøre egne valg!!!
  •        Skape og utnytte 2 mot 1 offensivt
  •        Orientering uten ball – hvilke muligheter åpner seg?

Viser til treningsøkta.no: med spillets idé i spill- og kampdimensjonen mot 12 år.

Hvordan skal det læres?

  •        Etterstreb så mange ballberøringer som mulig per spiller per trening
  •        Skap stor aktivitet for at treningen med ball også skal utvikle fysiske egenskaper
  •        Sett pasningstreningen i en sammenheng: Inkludert i spillvarianter som ”firkant” / I pasningsøvelser (enkle, der man ikke må bruke mye tid på å forstå øvelsen)
  •        Bruke antall berøringer, banestørrelse og overtall/undertall osv. som virkemidler for å få frem øvingsmomentene
  •        Ved innlæringen av tekniske ferdigheter bør man ha en progresjon i øvelsene, fra null press, via noe/passivt press, til fullt press
  •        Smålagsspill! Maks 4 mot 4 utespillere
  •        All taktisk påvirkning må skje visuelt. Frys spillet og vis
  •        Sørg for at spillerne scorer mange mål hver trening. Ingenting er morsommere!
  •        Spilløvelser skal utgjøre minst 50% av hver trening
  •        Forslag til ferdige økter: se treningsøkta.no  => Utviklingsplaner => NFFs rammeplaner => 6-12 år
  •        Stille større krav til disiplin i treningsgjennomføringen
  •        Differensiert trening i 50 % av økta – relasjonelt spill
  •        Fokus på tempo og handlingsvalg i relasjonelt spill

Slik skal det organiseres

  •       Minimum 2 treninger i uka
  •       Treningsvarighet på 1.5 timer
  •       Trening og kamper skal gjennomføres med 4er baller
  •        Overgangen til 11er fotball fra 13- årsklassen må planlegges tidlig i 12-årsklassen. Se egen boks
  •        Hovedtrener har ansvar for lagspåmelding: Nivåinndeling – bruke hele skalaen / Grupper av 4 til 5 stk / Gruppene rullerer mellom nivå 1 og 2, og 2 og 3 / Sikre 2/3 mestring og 1/3 utfordring for alle spillerne

Supplementære tilbud

  •        KjelsåsFEST (FotballEtterSkoleTid) - Dette tilbudet gjelder for 4 - 7.klasse
  •        Spillere kan trene med årgangen over jf hospiteringsordningen 

 

 

Kalender

Mai
MTOTFLS
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112