linaess 2015-03-21 10:19:20

Barnefotballen (6-12 år)

REKRUTTERINGSFASEN

Kjelsås Fotball skal jobbe aktivt med å rekruttere gutter og jenter i nærmiljøet.

Vårt nedslagsfelt

Kjelsås skole, Disen skole og Grefsen skole + barnehager.

Lek Med Ball

• Tilbud for 5 og 6 åringer
  • Markedsføre via barnehager i mars/april hvert år.
  • 1 gang i uken – fra mai til juni og august til september.
  • Gode instruktører
  • Avslutning i september med diplom
  • Ansvarlig: daglig leder og rekrutteringsansvarlig

Rekrutteringsdag

• Fotball-lek ute og foreldremøte inne på klubbhuset
  • Holdes i september (samkjøres med Lek Med Ball)
  • For de som har nettopp begynt i 1.klasse
  • Markedsføres via skoler (ranselpost) og Lek Med Ball
  • Ansvarlig: daglig leder og rekrutteringsansvarlig

Etableringen av lag

• I forlengelsen av Lek Med Ball og Rekrutteringsdag
  • Skal etableres høsten i 1.klasse (6 år)
  • Treningstilbud gjennom hele vinteren
  • Viktig med stor foreldregruppe – ansvaret for igangsetting/opplæring ligger sentralt
  • Fokusere på årsklasser - ikke skoler eller klasser
  • Hele årsklassen trener sammen - flyt mellom lag
  • Ansvarlig: rekrutteringsansvarlig og Trenerkoordinator Barn

Generelle mål:

•        Alle skal ha det gøy og føle seg inkludert, samt få et differensiert tilbud ut i fra modenhet og oppnåelse av mestring.
  •        Klubben skal til enhver tid ha en trenerkoordinator (TK barn) og trenerutvikler (TU barn) for barnefotballen.
  •        Hvert årskull skal ha en hovedtrener som stiller på trenerforum. Han skal være i jevnlig kontakt med TK barn og TU barn.
  •        Klubben skal tilby aktivitetskurs internt og dette bør gjennomføres av alle trenere.
  •        Alle lag skal opprettholde et treningstilbud hele året.
  •        Det skal etableres egne jentelag.
  •        Alle spillere skal ha et tilfredsstillende kamptilbud (jfr. slik skal det organiseres).
  •        Det skal vises fleksibilitet overfor andre idretter.
  •        Alle trenere skal bli nøye innført i denne planen, og plikter å følge denne. Klubb og TK/TU barn kan bryte inn mot trenere som ikke passer inn i klubbens profil angitt av denne planen.
  •        Turnerings/reise-bestemmelser: Vi følger de til enhver tids retningslinjer fra NIF og NFF for påmelding av lag til turneringer og cuper. Les mer på http://www.fotball.no/Barn_og_ungdom/Barnefotball/Retningslinjer/Reisebestemmelser-/

Lagleders oppgaver

• Ajourføre lagliste (navn, fødselsdato, adresse, tlfnr og e-postadresse på alle spillerne). Sendes til sekretæren i Kjelsås Fotball innen angitt frist
  • Avtale lagets treningstider med ansvarlig for banetildeling
  • Melde på lag til serien innen angitt frist (via sekretæren)
  • Føre lagets regnskap. Leveres til kasserer ved årsskiftet
  • Sende ut informasjon til spillere/foresatte om kamper, oppmøtetidspunkt og –sted
  • Skaffe dommer til lagets hjemmekamper (for 5er og 7er lag)
  • Melde på laget til cuper inkl betaling og utarbeidelse av laglister
  • Delta på lagledermøter
  • Bestille draktsett og annet utstyr fra materialforvalter
  • Kjøpe inn medisinsk utstyr til laget
  • Arrangere årlige foreldremøter og sesongavslutninger i samarbeid med trener(e) og foresatte
  • I Ungdomsfotballen: Ansvarlig for at alle spillerne forplikter seg til en holdningskontrakt

Trenerens hverdag

•        Skal tilrettelegge for morsomme og varierte øvelser.
  •        Fokus på resultat skal ikke overskygge ferdighetsutvikling.
  •        Gi mye ros, kritiser aldri. Jobb for å skape et godt miljø hvor det er lov å feile.
  •        Gi konkrete meldinger – hva var bra?
  •        Følger klubbens retningslinjer ved lagspåmelding (jfr. slik skal det organiseres).

Spillerens hverdag

•        Spilleren skal møte tidsnok på trening og kamp med egnet treningstøy, fotballsko, leggskinn og drikkeflaske (gjerne også fotball).
  •        Skal ha toleranse for andres feil og egen feil. Kjefting tolereres ikke.
  •        Ha respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere.
  •        Gjøre så godt man kan i enhver situasjon.

Foreldrenes hverdag

•       Etablere et stort støtteapparat – flest mulig foresatte bør ha et ansvarsområde rundt laget. Hvert lag bør ha minst en i apparatet med laglederkurs.
  •       Skape engasjement og gode holdninger i foreldregruppa

FORELDREVETTREGLENE

1. Støtt opp om klubbens arbeid – gjennom foreldremøter forankres fotballens og klubbens verdisyn.

2. Møt fram til kamper og treninger – du er viktig både for spillerne og miljøet.

3. Gi oppmuntring til alle spillerne i med- og motgang – dette gir trygghet, trivsel og motivasjon for å bli i fotballfamilien lenge.

4. Vi har alle ansvar for kampmiljøet – gi ros til begge lag for gode prestasjoner og Fair Play.

5. Respekter trenerens kampledelse – konstruktiv dialog om gjennomføring tas med trener og klubb i etterkant.

6. Respekter dommerens avgjørelser – selv om du av og til er uenig!

7. Det er ditt barn som spiller fotball. Opptre positivt og støttende – da er du en god medspiller!

Det handler om respekt – ikke sant?