linaess 2015-03-22 22:38:33

A-lag

•        A-laget skal være et topp 3-lag i 2.divisjon
  •        Gruppen skal også bidra med de fleste spillerne til klubbens rekruttlag som har som målsetting å spille i 3.divisjon
  •        Det skal være hovedtrener med Trener2-utdannelse eller bedre, samt assistenttrener og keepertrener
  •        Treningsgruppe – Aktivitetsnivå: min. 5 aktiviteter fra januar til oktober

Spillestil

•        stor bevegelse
  •        dyrke pasningsspillet
  •        gjenvinning
  •        soneforsvar
  •        tempo
  •        gjennombruddhissighet

Spillerens hverdag

•        Spilleren skal møte i god tid på trening og kamp
  •        Spilleren skal melde forfall i god tid dersom man ikke kan møte til trening eller kamp
  •        Toleranse for andres feil og egne feil. Ikke kjefting
  •        Respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere
  •        Spillerne skal ha ansvarsfølelse overfor utstyr
  •        Spillerne skal i større grad ha medbestemmelsesrett for egen treningshverdag
  •        Spilleren skal møte på trening med et klart mål om å utvikle ferdighetene sine i løpet av treningen
  •        Spillerne skal være bevisst på hvilke områder man jobber med og komme forberedt på trening
  •        Det kan opprettes et spillerutvalg som fungerer som et bindeledd mellom spillergruppen og trener
  •        Spillerne skal primært spille 1 kamp per uke.

Trenerens hverdag

•        Det er ønske om at hovedtrener for kullet periodiserer sesongen. Periodeplan skal sendes Sportslig leder
  •        Følge opp trenings- og oppmøtedisiplin. Bør føre treningsoppmøte
  •        Fokus på valget og utførelsen. Gi spesifiserte feedback som følge av konstruktive forsøk
  •        Treneren skal ha kompetanse til å rettlede på utførelse og valg
  •        Treningsøkten skal ha klart definerte ferdighetsmål, og coachingen skal fokuseres på dette. Prøv så ofte som mulig å legge til rette for øvelser hvor ”valget” er med!
  •        Treneren skal fokusere på få og enkle øvelser
  •        Det skal gjennomføres en personlig samtale med spilleren to ganger pr år (helst vår/høst). Fokus for samtalen kan være: Hva spillerne synes om å spille fotball?  Diskutere punkter med utgangspunkt i spillerens hverdag / Kvaliteter som fotballspiller. Forbedringsmuligheter etc.
  •        Skal oppmuntre til egentrening på fritiden
  •        Skal være i jevnlig dialog med sportslig ledelse
  •        Treneren skal møte opp på trenerforum
  •        Treneren skal utøve intensitetsstyring og ta individuelle hensyn i forhold til belastning

”Spill - ikke spark”

Teknisk trening skal fortsatt ha svært høy prioritet. Spillerne skal videreutvikle og automatisere alle de tekniske ferdighetene de har vært innom i barne og ungdomsfotballen.

De taktiske ferdighetene skal i stor grad videreutvikles fra læringen i forrige aldersgruppe.

Hva skal læres ?

Individuelle ferdigheter

•        Hovedfokus vil ligge på utvikling av spillernes pasningsferdighet.
  •        beherske de ulike pasningsteknikkene.
  •        forståelse av vinkel og posisjonering
  •        valg av tempo og teknikk
  •        Mottak/medtak
  •        Kroppsbeherskelse
  •        Hurtighetstrening, spensttrening, stabilitetstrening
  •        Utholdenhetstrening, alltid i øvelser med ball
  •        Ballmestring/basisferdigheter – økte krav til frekvens og blikk
  •        Vendinger
  •        Finter
  •        Scoringsteknikk
  •        1., 2. og 3.forsvarerferdighet

Taktiske ferdigheter (trinn 4 & 5)

•        Forståelsen av hvordan man skaper gode betingelser for et dominerende pasningsspill – bevegelse/dybde/bredde/vinkler
  •        Hvordan skape og bruke rom – mellomrom/bakrom/siderom
  •        Skape og utnytte overtall
  •        Vurdere kampbilde – balanse/ubalanse
  •        Bevissthet i forhold til presshøyde og pressretning
  •        Vurdering av gjenvinning kontra falle av

Hvordan skal det læres?

Som hovedregel søkes det å jobbe mest mulig i øvelser som inneholder medspill/motspill. Det vil si at ferdighetsutviklingen skal foregå med høy funksjonalitet. Man søker å sette spillerne i situasjoner hvor de hele tiden må forholde seg til flere valgmuligheter. Eksempelvis vil man benytte ulike former for firkant og posession-øvelser til pasningstrening, og ulike former for kortbanespill til avslutningstrening.

Stige, kjegle og hekke-øvelser benyttes til hurtighets, - koordinasjons – og stabilitetstrening. Kortbanespill er foretrukket øvelse for kondisjonstrening. Spill på større flater benyttes for å tilnærme seg kampsituasjon og  de taktiske læringsmomentene. Spesielle behov vil kartlegges og spillerne vil ha individuelle utviklingsmål de jobber med i de forskjellige øvelsene. Videre vil behov for terping, eksempelvis av pasningsteknikk, fortrinnsvis jobbes med individuelt, og da helst utenfor felles treningstid, men gjerne med hjelp fra trener.

Intensitetsstyring er et viktig hjelpemiddel for A-laget. Det er en viktig målsetning å holde spillerne friske og skadefrie. Det betyr at spillerne får god tid til å hente seg inn etter kamper og tøffe økter. Slik sørger man for at man oftest mulig gjennomfører treninger med uthvilte bein, for maksimal kvalitet.