linaess 2015-03-22 22:27:02

Junior 17-19 år (11’er)

Mål for aldersgruppen

  •        Det bør være et lag i 1.divisjon som kjemper i toppen. Nivået og motivasjonen på kullet vil avgjøre hvilken divisjon de andre lagene skal meldes på.
  •        De beste juniorspillerne skal spille regelmessig på klubbens rekruttlag.
  •        Etablere bånd mot  A-laget via en fast hospiteringsordning. Dette skal benyttes som et referansepunkt for spillere
  •        Alle skal ha et tilfredsstillende kamptilbud
  •        Det skal være kvalifiserte trenere (interne eller eksterne) som er godkjent av Sportslig Utvalg.
  •        Utkrystalliserer det seg såkalte ”fun-lag” er det ikke noe problem at disse skilles ut og er uavhengig av treningsgruppene
  •        Ekstratilbud til de som vil mest med fotballen, i form av hospitering, oppfølging av egen spillerutvikler og fotballakademi
  •        Kartlegge og registrere potensielle treneremner. Tilstrebe å benytte disse i barne- og ungdomsfotballen
  •        I forkant av sesongen skal det legges opp til felles treningsleir for juniorlaget.
  •        Treningsgruppe 1 – Aktivitetsnivå: bør etterstrebe 5 aktiviteter fra januar til oktober (eks. 4 treninger pluss kamp)
  •        Treningsgruppe 2 – Aktivitetsnivå: min. 3 aktiviteter fra januar til oktober.
  •        (eventuelt hvis grunnlag) Treningsgruppe 3 – Aktivitetsnivå: 2-3 aktiviteter fra januar til oktober.

 

Spillerens hverdag

  •        Spilleren skal møte i god tid på trening og kamp
  •        Spilleren skal melde forfall i god tid dersom man ikke kan møte til trening eller kamp
  •        Toleranse for andres feil og egne feil. Ikke kjefting
  •        Respekt for medspillere, trenere, dommere og motstandere
  •        Spillerne skal ha ansvarsfølelse ovenfor utstyr
  •        Spillerne skal i større grad ha medbestemmelsesrett for egen treningshverdag
  •        Spilleren skal møte på trening med et klart mål om å utvikle ferdighetene sine i løpet av treningen
  •        Spillerne skal være bevisst på hvilke områder man jobber med og komme forberedt på trening
  •        Fotball skal være valgt idrett som førsteprioritet for spillere på 1.laget. Kan bedrive annen idrett ,men må da ikke gå på bekostning av fotballen. Det må kunne tas individuelle hensyn, både i forhold til person og type idrett
  •        Det kan opprettes et spillerutvalg som fungerer som et bindeledd mellom spillergruppen og trener
  •        Spillerne skal primært spille 1 kamp per uke, maksimum 2, og ikke 2 kamper per uke over lang tid

 

Trenerens hverdag

  •        Det er ønske om at hovedtrener for kullet periodiserer sesongen. Periodeplan skal sendes Spillerutvikler og Sportslig leder
  •        Følge opp trenings- og oppmøtedisiplin. Bør føre treningsoppmøte
  •        Det skal være treningsgruppe 1 og 2. Treneren har ansvar for å skape dynamikk mellom treningsgruppene basert på prestasjoner
  •        Fokus på valget og utførelsen. Gi spesifiserte feedback som følge av konstruktive forsøk
  •        Treneren skal ha en spørrende tilnærming i forhold til coaching i spillsituasjoner
  •        Gi mye ros. Jobb for å skape et godt miljø hvor det er lov å feile
  •        Treneren skal ha kompetanse til å rettlede på utførelse og valg
  •        Treningsøkten skal ha klart definerte ferdighetsmål, og coachingen skal fokuseres på dette. Prøv så ofte som mulig å legge til rette for øvelser hvor ”valget” er med!
  •        Et differensiert tilbud ut i fra ønsket aktivitetsmengde og oppnåelse av mestring
  •        Spillerens utvikling i sentrum i forhold til hospiteringer osv.
  •        Treneren skal fokusere på få og enkle øvelser
  •        Skal etterstrebe de gode bildene. Enten ved å vise selv eller gi tilliten til spillere som behersker ferdigheten best
  •        Alle som møter til kamp skal få spilletid
  •        Det skal gjennomføres en personlig samtale med spilleren to ganger pr år (helst vår/høst). Fokus for samtalen kan være: Hva spillerne synes om å spille fotball? Diskutere punkter med utgangspunkt i spillerens hverdag. Kvaliteter som fotballspiller. Forbedringsmuligheter etc. 
  •        Skal oppmuntre til egentrening på fritiden
  •        Skal være i jevnlig dialog med spillerutvikler og sportslig ledelse
  •        Treneren skal møte opp på trenerforum
  •        Treneren skal utøve intensitetsstyring og ta individuelle hensyn i forhold til belastning

 

”Spill - ikke spark”

Teknisk trening skal fortsatt ha svært høy prioritet. Spillerne skal videreutvikle og automatisere alle de tekniske ferdighetene de har vært innom i barne og ungdomsfotballen. I løpet av disse årene skal spillerne ha automatisert samtlige teknikker som Kjelsås Fotball ønsker at sine A-lagsspillere skal beherske.

De taktiske ferdighetene skal i stor grad videreutvikles fra læringen i forrige aldersgruppe. I løpet av disse årene skal spillerne ha forståelse for alle taktiske ferdigheter som Kjelsås Fotball ønsker at sine A-lagsspillere skal beherske.

 

Hva skal læres ?

Individuelle ferdigheter (trinn 1, 2 & 3)

  •        Kroppsbeherskelse
  •        Hurtighetstrening, spensttrening, stabilitetstrening
  •        Utholdenhetstrening implisitt i øvelser med ball
  •        Ballmestring – økte krav til frekvens og blikk
  •        Vendinger – innside, utside, såle (drag, step, u-sving), Cruyff med ekstratouch, v-kutt, stepovervending 1 & 2, slap-cut
  •        Finter
  •        Drible- og skjermeferdighet
  •        Mottak
  •        Pasninger
  •        Innlegg
  •        Heading
  •        Skudd
  •        1. forsvarerferdighet

 

Taktiske ferdigheter (trinn 4 & 5)

  •        Bevegelse: For å skape rom (dybde, bredde) / For å få ball (i støtte, feilvendt, halvvendt, rettvendt) / Motsatte bevegelser / Påfølgende/samtidige bevegelser / Forståelsen for breddeprinsippets betydning for muligheten for gjennombrudd på rettvendt spiller (”vinkel” mellom ballfører og ballmottaker)
  •        Ballførers handlingsvalg: Når og hvordan drible, sentre og skyte? Forståelse for balanseprinsippets betydning for handlingsvalg. Men la spillerne gjøre egne valg!!!
  •        Skape og utnytte 2 mot 1
  •        Orientering uten ball – hvilke muligheter åpner seg?
  •        Enkel, men bevisst spillestil i kamp – spillerne må få noen klare oppgaver i hver rolle
  •        1.-, 2.- og 3.- forsvarerferdighet, forståelse for balanseprinsippet
  •        Bevissthet i forhold til presshøyde

 

Hvordan skal det læres?

  •        Etterstreb så mange ballberøringer som mulig per spiller på de fleste treninger
  •        Skap stor aktivitet for at treningen med ball også skal utvikle fysiske egenskaper
  •        Sett pasningstreningen i en sammenheng: Inkludert i spillvarianter som f eks ”firkant” / I pasningsøvelser (relativt enkle, der man ikke må bruke mye tid på å forstå øvelsen) / I pasningsøvelser som er funksjonelle i fht spillemønster i kamp
  •        Sett også mye av innleggs-, og avslutningstreningen i en sammenheng¨
  •        Smålagsspill med maks 4 mot 4 utespillere bør fortsatt ha høy prioritet i treningsopplegget. Likevel bør man bruke mer tid på spill på større baner med flere spillere. Dette er viktig for at spillerne får trent ferdighetene sine under høy funksjonalitet, og man får fokusert på de taktiske læringsmomentene
  •        Det meste av taktisk påvirkning bør skje visuelt. Frys spillet og vis
  •        Sørg for at spillerne scorer mange mål hver trening. Ingenting er morsommere!
  •        Spilløvelser skal utgjøre minst 50% av hver trening
  •        Forslag til ferdige økter: se treningsøkta.no 

Kalender

Mai
MTOTFLS
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112