Trenerens oppgaver

Alle lag skal ha en hovedtrener.
Hovedtreneren skal sørge for at alle trenere har tilgang til treningsøkta.no, delta på trenerforum, være kontaktpunkt mot klubben, avholde trenermøte 2 ganger pr år.

Trenerne skal ellers:

• Tilrettelegge for morsomme og varierte øvelser.
  • Fokus på resultat skal ikke overskygge ferdighetsutvikling.
  • Gi mye ros, kritiser aldri. Jobb for å skape et godt miljø hvor det er lov å feile.
  • Gi konkrete meldinger – hva var bra?
  • Følge klubbens retningslinjer fra Sportsplanen ved lagspåmelding.
  • Dele opp i jevngode lag på seriespill og cuper
  • Delta på barnefotballkurs
  • Sørge for god lagånd

Se forøvrig http://www.fotball.no/Barn_og_ungdom/Barnefotball/ for regler og retningslinjer innen barnefotballen.

Lurer du på noe, kontakt våre spillerutviklere: Peter Sørensen (958 62 087) for barnefotballen; Eivind Kampen (456 63 950) for ungdom.

Fokusområder 6–7 år (3-bane) 8–10 år (5-bane) 11–12 år (7-bane)
Taktiske ferdigheter Forsøke å sentre til hverandre. Skape rom (både dybde og bredde). Initiativ. Bevegelse og orientering (både med og uten ball).
  Ut av pasningsskygge. Skape og utnytte 2 mot 1. Ballførers handlingsvalg.
  Forstå at klynge ikke lønner seg.

Differensiering trening Liten grad. Fokus på ballmestring og individuelle ferdigheter. Økende grad – kun der relasjonelle ferdighet er i fokus. Over 50 % av økta. Fokus på tempo og ferdighet i relasjonelt spill.
Lagspåmelding Blanda lag Nivåinndelt (kun 2 nivåer) Nivåinndelt (hele skalaen)
Gruppeinndeling Jevnbyrdige lag. Grupper av 3 til 4 stykker. Rullerende mellom to nivåer. Grupper av 4 til 5 stykker. Rullerende mellom nivå 1 og 2 og mellom 2 og 3.
Nivåinndeling seriespill Ingen. Fokus på de svakeste. Melder på nivået som sikrer mestring til alle. Melder på nivået som sikrer 2/3-mestring og 1/3-utfordring for alle.
Ekstra tilbud Nivå 1 spillere trener med årgangen over. Nivå 1 spillere trener med årgangen over + to cuper i året, basert på motivasjon, ferdighet og fair play. Nivå 1 spillere trener med årgangen over.
Ansvarlig Hovedtrener Hovedtrener Hovedtrener
  Endre lagene etter vår og høst. Evaluere gruppene etter vår og høst. Sikre at hver enkelt spiller, ut fra sitt ståsted, får 2/3-mestring og 1/3-utfordring både i kamp og på trening dvs at spillerne er i «flyt-sonen».
  Alle kampene har kampleder og dommer. Gruppene rullerer på tvers av årskullet.
  Spillerne rullerer på posisjoner i kamp. Sørger for at det ikke er faste 1., 2. og 3.lag.
  Kun kampleder kommuniserer med spillerne – heier på laget.

Klubbens forventninger til trenerapparatet:
Det er ønskelig at minst to av lagets trenere har deltatt på trenerkurs.
Informasjon om aktuelle trenerkurs fås ved henvendelse til administrasjonen.