Lokaloppgjør mot Skeid lørdag

Derby denne lørdagen på Oslos tak. Her er det mer enn viktig poeng som står på spill.

2016-09-16
kjelsaas@fotball.no

Vi fikk en fin opptur forrige helg. Det ble en viktig seier borte mot Follo, men med 6 kamper igjen av årets sesong, ligger vi fortsatt under den streken for de som holder seg på nivå 3 i norsk fotball. Vi har nå gått fem kamper uten tap, og vi må fortsette å sanke godt med poeng, for å komme innenfor de syv beste når sluttoppgjøret tas.

Lørdagens kamp er ikke blant de enkleste av de gjenstående. Skeid har imponert i år, og ligger for øyeblikket på 2. plass. De er i bedre sportslig forfatning enn på lenge.

Det er nemlig høykonjunktur i Skeid igjen. Fine resultater kan de vise til dette året, og selvtilliten er tilbake. I overkant mye optimisme og tro på seg selv har de alltid hatt - nå snakkes det helt sikkert igjen i Skeid-lokalene om at en snart kan spise jordbær med de fremste lagene i Norge.

Som vanlig når det er høykonjunktur, kan en bli fristet til å ta noen mer ekspansive valg. Inn har dyktige Tom Nordlie kommet på trenerbenken, dog på deltid, men er ingen gratis ressurs uansett stillingsbrøk. Klubben som selv har gått ut å tatt rollen som den beste på talentutvikling i Norge, hentet på sensommeren inn meritterte Morten Berre og Jan Gunnar Solli. Etter at plassen var sikret. Dette hevet snittalderen i troppen, men de er heller ikke gratis.

Skeid satser igjen, så får vi se hvor lenge det varer denne gangen. De siste 15-20 årene har det vært lite stabilitet nederst i Kjelsåsveien. Konjunkturbildet har endret seg fort; økonomiske kriser og sportslig variasjoner har det vært mye av. Vi håper det er noe mer bærekraftig det prosjektet de har satt i gang denne gangen, for det er gøy å ha disse lokaloppgjørene å se frem til.

De siste sesongene har det vært en god ramme rundt disse kampene. Ikke siden 2011 har de maktet å slå oss, og på de 7 kampene siden har det blitt 5 seire til oss og 2 uavgjort. I vårsesongen så endte det 1-1 på Nordre Åsen, en kamp vi var best og fortjente å vinne. Da var det god temperatur i matchen, og det vil helt sikkert bli deilig trykk i lørdagens kamp.

Vi ønsker alle fra taket av Oslo velkommen til kamp lørdag. Det samme ønsker vi Skeid og nøytrale tilskuere. Vi tar kort i porten i Neptunveien, bare kontant i Engebråtveien. Sees på Grefsen Stadion kl.16:00 lørdag.

Se videointervju med Eivind Kampen og Simen Stamsø Møller på vår Facebook-side