Knepent tap for Sandefjord

A-laget er ute av årets NM etter knepent 0-1 tap mot Sandefjord.

2016-04-28
Sjela

Kjelsås – Sandefjord 0-1 (0-0)
Grefsen Stadion, 27. april 2016
228 tilskuere

Mål: 0-1 Kovacs (71)

Laget: Kirsebom - Brenden, Brotangen, Garnås, Bjørnland - J. Møller, Solli, Kristiansen, Skogen (Fasting 82.) - Mendy (Aasarød 46.), Aslaksrud

Som i 2010 møtte vi Sandefjord til kamp i cupens 2. runde hjemme på Grefsen Stadion, og som i 2010 endte det med et knepent tap for våre gutter. I 2010 herjet vi til tider med Sandefjord, den skjulte youtube-perlen "Kjelsås-samba" illusterer et særlig magisk øyeblikk fra den kampen. Onsdag kveld var det en jevnere og tøffere kamp, som nok lå nærmere hallingdans i stilen enn samba. Allikevel var det mye å glede seg over for de med blå hjerter, for Eivind Kampens utvalgte ga Sandefjord tøff kamp. I tillegg fikk de fremøtte oppleve backlegenden Endre Olav Osnes som tidvis briljerte i sin nye rolle som speaker.

I den første omgangen tok Sandefjord kontroll og styrte spillet med mye ballinnehav. Vi fikk allikevel den første muligheten i kampen da Bjørnland ikke fikk styrt et godt slått frispark i mål. Sandefjord fikk omgangens andre mulighet da Kirsebom måtte ut fra streken og demonstrere Håndball-stjernen for Erik Mjelde som fikk avslutte fra 11-meter. Sandefjords store sterke spiss fikk også en mulighet i omgangen, men hodestøtet til Kovacs traff en blå og gikk til corner. Den første omgangens beste prestasjon sto Sandefjord spiller Kurtovic for da han tråklet seg gjennom hele vår midtbane og avsluttet rett utenfor 16-meteren, Kirsebom var heldigvis med på notene og reddet til corner. Vi skapte nok en god mulighet på dødball i denne omgangen, men Garnås klarte ikke å styre headingen på mål da Sanedfjords keeper sto på halvdistanse. Da lagene gikk til pause på 0-0 var det nok mange lokale Kjelsås-sjeler som øynet mulighetene for en liten cup-kinaputt.

Den andre omgangen startet med et Kjelsås lag som kom ut med mer entusiasme og mer selvtillit. Det ga Sandefjord umiddelbart flere grå hår og hvalfangerne som i den første omgangen hadde kontrollert det hele virket nå langt mer stresset. Åpningen vår kunne gitt tellende resultat tidlig da nok et godt slått frispark fra Solli nok en gang fant Bjørnland forran Sandefjord målet, men som i den første omgangen ble avslutningen fra vår venstreback for svak. Som et resultat av at vi stresset Sandefjord litt høyere i banen og yppet oss med mer spill på deres halvdel fikk Sandefjord noen muligheter til å kontre som de ikke fikk i den første omgangen. Etter 71 minutter utnyttet de dette mesterlig, Kurtovic ble satt opp på vår høyre side og derfra la han et perfekt innlegg på hodet til Kovacs som headet forbi Kirsebom. Vi forsøkte iherdig å utligne, men kom aldri nærmere enn Bjørnlands heading som gikk like over etter nok et signatur frispark fra Jesper Solli. Det hele ebbet til slutt ut og Sandefjord sikret seg med det en plass i den 3. runden av årets NM. Vi gratulerer og ønsker lykke til videre på veien mot Ullevaal.

Vi er dermed ute og må nå konsentrere oss fullt om spill i serien. Allerede til mandag drar våre gutter til nordens Paris der de møter Tromsø 2. Med mye av det fine som ble prestert av guttene fra taket i dagens kamp lover det godt for sesongen videre. Her er det med andre ord bare å sitte klar med mobilkameraet på Stadion fremover, den neste youtube-klassikeren kom ikke i dag, men de virkelige magiske samba-øyeblikkene er ikke langt unna!