To Jens-mål holdt ikke til seier

Det ble 2-2 mot Harstad lørdag - en kamp vi hadde fortjent tre poeng.

2016-04-24
alrein

Kjelsås - Harstad 2-2 (0-1)
Grefsen Stadion, 23. april 2016
119 tilskuere

Mål: 0-1 Moen (7) 1-1 Aslaksrud (63) 2-1 Aslaksrud (76) 2-2 Brownell (78)

Laget: Kirsebom - Brenden, Brotangen, Garnås, Bjørnland - Fasting (J. Møller 82.), Solli (Osmunddalen 82.), Kristiansen, Skogen - Mendy (Aasarød 63.), Aslaksrud

Forrige helt var det 17-årige Sigurd Martinussen som ble matchvinner, i dag skulle en ny 17-åring presentere seg på Grefsen Stadion. Jens Aslaksrud scoret i cupen mot Ørn Horten, og i sin første kamp fra start, skulle han vise at vi har nytt talent på gang. To mål ble det, men dessverre holdt det ikke til seier.

Vi kom skjevt ut av dette oppgjøret. Rotet det til for oss selv bakover, og gjestene fikk straffe etter 7 minutter. Den satte de sikkert, og de fikk på mange måter kampen inn i sitt spor. Harstad la seg dypt og kompakt, og gjorde det vanskelig for oss. I en periode etter scoringen har vi allikevel fullstendig overtaket, og burde utlignet ved et par anledninger. Inn mot pause roer det seg derimot, og er en stillingskrig på midten.

- Vi kløner det litt til fra start ja. Sover på et gjennomspill, og blir havnende under. Det gir oss en vanskelig reise. Harstad får legge seg bakpå og bruke tid. Jeg synes vi hever oss bra utover førsteomgangen, uten å skape riktig nok i spill, men to store sjanser på dødball, sier Eivind Kampen.

I 2. omgang er vi det klart beste laget. Bare etter noen sekunder er Konrad Skogen nærme på, men treffer innsiden av stolpen. Vi fortsetter å male på, og debutant Pape Formose Mendy får en korrekt straffe når han blir klippet ned av keeper. Dommer gir gult kort til keeper for forseelsen, og mens Mendy får behandling får skade, gjør alle seg klar for straffen. I dette minuttet klarer dommertrioen det kunststykket og gjøre om på avgjørelsen. Linjedommer mener det plutselig ikke er straffe, dommer dømmer frispark til keeper, men opprettholder det gule kortet. En helt snodig situasjon, og ingen skjønner overhodet noe av hva dommeren holder på med.

Vi reiser oss uansett etter denne merkelige situasjonen, etter 63 minutter får vi utligningen. Kaptein Lars Brotangen slår en pasning i bakrom, der jager nevnte Aslaksrud, og header ballen over en feilplassert keeper. Fortjent 1-1 på Oslos tak. Vi fortsetter å kjøre på for ledelse, og får den ved samme mann. Aslaksrud er på rett sted ved en nedfallsfrukt på en dødball og setter ballen kontrollert inn fra 7 meter, til stor jubel. Dessverre får Harstad en corner like etter, og den utnytter de til det fulle. Mot spillets gang utligner de bare to minutter senere, etter å ha ikke vært i nærheten av vårt mål hele omgangen. Vi forsøker å få den avgjørende scoringen, men det blir noe heseblesende og krampaktig mot slutten. Dermed ender det 2-2.

- Vi fortsetter å være det beste laget i 2. omgang, og det er supert at vi greier å snu kampen. Spillerne viser karakter, etter at dommeren velger en variant vi ikke har sett før. Så sovner vi igjen, og man er like langt. Det føles veldig unødvendig at vi nå har missa 3 poeng på cornere i slutten av kamper. Det skjedde mot Finnsnes, og det skjer i dag igjen, fortsetter Kampen.

Moro er det med nye unggutter som kommer å viser seg frem på den måten. Igjen et produkt av vår gode 98-årgang hvor det har vært jobbet godt i mange, mange år. Det så vi resultater av forrige helg med Sigurd, og denne helgen med Jens. Når vi har så mange skader på de etablerte spillerne, så er det gledelig at unggutta kommer inn på den måten og melder seg på. Gledelig er det også at det er tegn til bedring i skadesituasjonen. Viktige spillere som Magnus Aasarød og Anders Osmunddalen er på vei tilbake, og fikk noen minutter av dagens kamp.

- Vi tar med oss noen gode perioder vi skal bygge videre på. Vi hadde fortjent 3 poeng i dag, samtidig som vi veit vi har mye å gå på. Så er det selvsagt veldig gøy at Jens får debutere fra start med to scoringer, avslutter Kampen.

Les hva Dagsavisen skriver om kampen her

Nå er det Sandefjord i cupens 2. runde det rettes fokus mot. Den går onsdag 27. april kl.18:00 på Grefsen Stadion. Før det møter rekruttlaget Lyn til spennende kamp i 3. divisjon. Den går mandag kl.20:15. Vel møtt!