Økt satsning på jentene i Kjelsås!

Vi er glade for å informere om at Mona Mossing har takket ja til en viktig rolle innenfor jentefotballen.

2015-12-23
alrein

Det har blitt satt i gang flere tiltak på jentesiden i klubben de siste månedene. En vesentlig brikke har vært å få på plass en hovedtrener for de eldste jentene / Jentekoordinator. Det er derfor svært gledelig at Mona Mossing har takket ja til en slik rolle, og hun er engasjert i en 60 % -stilling i Kjelsås Fotball.

Mona er opprinnelig fra Folldal i Nord-Østerdalen, og har en meget solid bakgrunn innenfor fotballen. Hun har erfaring både som leder og toppspiller /-trener, og har erfaring fra både klubb, krets og forbundsnivå. Hun flyttet til Oslo for å gå på Wang Toppfotball, og fra 1980 til 1998 spilte hun i toppserien. Hun ble blant annet seriemester med Asker i 1998. Trenererfaring har hun siden 1986, fra både toppserie og 1. divisjon.

- Jeg flyttet til Harestua i 2001 og har trent aldersbestemte lag der frem til i dag. Jeg er styreleder i Harestua IL Fotball, men avslutter det vervet på årsmøtet i februar, sier hun.

Mona er utdannet kroppsøvingslærer og har de siste fem årene jobbet for Norges Fotballforbund. Der er hun med på et meget spennende tiltak, nemlig med trenerutdanning for kvinner i Midt-Østen.

Hvorfor valgte du Kjelsås ?
- Sønnen min startet på Videregående, og de ga meg mulighet til å se på alternativer utenfor hjemstedet. Jeg har lyst på nye utfordringer og mulighet til å bygge opp tilbud til jenter. Det har vært god kjemi med Viggo (Anthonsen – sportslig leder) og Elin (Mørk Øvsthus, leder jenteutvalget) underveis – jeg likte utfordringene de presenterte, sier hun.

Hun er også klar på hva som er viktig fremover.

- I første omgang handler det om å bli kjent med støtteapparat og trenerteam, at vi finner felles plattform. Deretter skal vi etablere felles rammer for ungdomsgruppen 13- 19 år og tydeliggjøre forventninger til alle ledd og legge forholdene til rette for spillere som ønsker å ta eierforhold til egen utvikling, avslutter hun.

Sportslig leder Viggo Anthonsen er veldig tilfreds med at Mona er klar.

- Det gir hele klubben, og spesielt jentefotballen, et løft å få Mona på plass. Hun er erfaren både som trener og klubbutvikler, og vil jobbe som hovedtrener for J16/J19 som i år er samlet som en felles treningsgruppe. Mona vil også jobbe med øvrig jentefotball i Kjelsås, med spesiell fokus på ungdomsfotballen og overgangen fra barne- til ungdomsfotballen, sier Anthonsen.

Vi gleder oss virkelig til å få Mona med på laget – velkommen til Oslos tak og Kjelsås Fotball!

Det har vært ulike finansieringskilder som har bidratt til at vi har lyktes å realisere en slik rolle, blant annet eksterne sponsorer. Vi ønsker å takke Bunde Gruppen og NorDan for deres viktige bidrag – vi hadde ikke klart å få til dette uten deres støtte. Tusen takk!

Sammenslåing av de eldste årgangene
Tidligere i høst ble det besluttet å slå sammen de eldste jentene (årgangene 1997 til 2001) til en felles treningsgruppe. Dette sikrer mer bredde og en bedre treningshverdag. Den nye gruppen har trent sammen siden slutten av november, og får altså fra nyåret Mona Mossing som hovedtrener. Gruppen vil fortsatt ha de dyktige trenerne Martin Fasting, Sigurd Rosted og Robin Mankowitz i trenerapparatet. I tillegg er klubben veldig glad for at flere foresatte har sagt ja til å ta verv i støtteapparatet rundt trenerne.

Er det spillere i årgangene 1997 – 2001 som har lyst å spille for Kjelsås Fotball og være med på denne nye satsningen, ta kontakt med lagleder Siv Eli (mail: sivelih@online.no).

Bakgrunn for disse initiativene
Vi erkjenner at vi ikke har lyktes å nå alle de målene vi har satt oss på jentesiden de siste årene. Tilbakemeldinger i Medlemsundersøkelsen i høst bekreftet også dette.  Selv om vi har hatt sterk økning i antall jentespiller i denne perioden, så er frafallet fortsatt høyt i ungdomsfotballen og vi har færre spillere enn vi ønsker på seniornivå. Dette ønsker vi å gjøre noe med. I august ble det nedsatt av styret et jenteutvalg, som skulle gjøre en kartlegging og komme med anbefalninger til tiltak. Dette ble presentert på styremøte i oktober. Med de endringene som nå er gjort, samt kontinuerlig fokus på hvordan vi kan bli bedre fremover, så tror vi på at jentefotballen vil stå sterkere enn noen gang i 2016. I Kjelsås Fotball ønsker vi flest mulig, lengst mulig og best mulig – både gutter og jenter!