Sigurd til Sarpsborg 08

Stopperkjempe Sigurd Rosted går til Tippeligaen.

2015-01-27
amundbrandal

Sigurd Rosted har vært en bærebjelke i midtforsvaret de siste par sesongene og har tatt enorme steg som fotballspiller. 20-åringen har rukket å plukke med seg 83 kamper i blått, og han spilte samtlige minutter i 26 A-kamper i 2014. Midtstoppere måles sjelden på scorede mål, men Sigurd markerer seg også på offensiv dødball og satte fem baller i nota i fjor.

Vi fikk noen ord fra hovedpersonen selv om tiden i Kjelsås fotball og veien videre:

«Først og fremst må jeg si at jeg har blitt glad i klubben og alle spillerne. Det er en utrolig gjeng som ikke bare er gode fotballspillere, men fantastiske mennesker. Det er en kompisgjeng som pusher hverandre til å bli bedre. Resultatet så vi i fjor, og jeg er sikker på at det blir enda bedre i år.

Jeg er evig takknemlig for at jeg har vært en del av dette, ikke minst ovenfor Kampen, med trenerteam, som har satset på meg og hjulpet meg til å bli en bedre spiller. Du skal ikke se bort ifra at jeg dukker opp på Stadion og heier Kjelsås til Obos-ligaen i 2016. Og, hvem vet, kanskje rekker jeg tilbake til Kjelsås og runder 100 kamper før skoene legges på hylla.

Jeg gleder meg til å starte en ny hverdag i Sarpsborg, og jeg har fått betryggende ord om at jeg skal få tid til å tilpasse meg og til å utvikle meg som fotballspiller. Å få muligheten til å bli en heldagsspiller er veldig kult, og jeg skal gripe og bruke hver dag til å utvikle meg videre.»

Sigurd Rosted

Sjela har ba også Eivind Kampen og Viggo Anthonsen om noen uttalelser:

«Det første jeg tenker er: gratulerer Sarpsborg 08, dere er heldige som har en sportssjef som følger godt med på det norske markedet. Jeg mener dette er en fantastisk signering.

Sigurd er en utrolig fin gutt, som har utviklet seg jevnt og trutt de siste fire årene. Han har vært superfokusert i treningsarbeidet sitt hele veien. Gjort alt han kan for å skape fine prestasjoner sammen med lagkameratene sine. For meg er han det perfekte bilde på hvordan man skal ta steg i en lagidrett. Det har aldri vært noe mas om å få vise seg fram her og der. All utålmodighet har handlet om treningsarbeid og prestasjoner i egen klubb. Han er den beste midtstopperen jeg har sett på dette nivået, og det er helt logisk at han nå tar neste steg.

Vi kommer til å savne Sigurd, både sportslig og sosialt. Han har bidratt enormt til klubbens utvikling, både som spiller og som trener for aldersbestemte lag. Jeg er helt sikker på at jeg snakker for hele Kjelsås fotball når jeg sier at vi er veldig stolte av han, og ønsker han all mulig lykke til videre.»

Eivind Kampen, hovedtrener

«Vi er veldig stolte over å kunne sende Sigurd videre til Sarpsborg 08 og Tippeligaen. Han har vært hos oss i fire år og utviklet seg fra å være en lovende junior til en meget god spiller som vi tror vil lykkes godt i Tippeligaen. Vi ønsker å være en attraktiv klubb for våre egne unge spillere og andre unge spillere i nærområdet, så det viktig at vi viser at man gjennom hardt arbeid i Kjelsås kan nå det høyeste nivået i Norge. Sigurd er en modell på hvordan dette kan gjøres og vi ønsker han lykke til videre i karrieren.

Vi mottar utdanningskompensasjon ved overgangen, og her ligger det til grunn en fastsatt beregning fra forbundet, men klubbene står fritt til å forhandle på egenhånd. Vi ble raskt enige med Sarpsborg 08 om en pakke med noe kompensasjon ved overgang, noe etter et antall spilte kamper, og eventuelle prosenter ved videresalg. Det var viktig for oss at vi ikke sto til hinder for en overgang for Sigurd samtidig som vi fikk noe tilbake.»

Viggo Anthonsen, sportslig leder

Kjelsås fotball jobber kontinuerlig med å få flest mulig lengst mulig, derfor er det moro når lag fra øverste nasjonale nivå knytter til seg spillere fra klubben på Oslos tak. Sigurd var en nøkkelspiller i 2014, men får de andre stoppertalentene i klubben muligheten til å vise seg frem og følge i Rosteds fotspor. Den er vi sikre på at de griper med begge hender!

Lykke til, Sigurd. Alt vel!

Les mer om overgangen på hjemmesidene til Sarpsborg 08 og på Sarpsborg Arbeiderblads nettsider.